Om livsfarligt trafikljus och onödig utredning av järnvägstunnel
Inskolning till trafikbrott
När det i höstas grävdes i Kyrkogatan togs
genomfartsförbudet för bilar vid Stortorget bort tillfälligt. Då fick
många bilister smak på att köra rakt igenom centrum, vilket lett
till ökad trafikbrottslighet. Nu är det dags igen för tillfälliga
regler i centrum. Grävningsarbeten i korsningen Ö
Vallgatan-Dalbyvägen har blockerat biltrafik i östvästlig riktning.
Men i stället för att helt enkelt acceptera detta faktum så har
bilisterna ”kompenserats” genom att ges laglig möjlighet till
genomfartstrafik på Råbygatan, som annars är förbjuden för obehörig
motortrafik. Likaså tillåts nu biltrafik västerifrån på
Mårtenstorgets sydsida. Brott mot gällande bestämmelser på dessa
gator har redan tidigare varit frekventa och nu vänjer sig fler
bilister att använda dessa vägar – även när den normala regleringen
återinförts.
Trafikljus vid Clemenstorget
Nu finns det tydligen risk för att borgerligheten ska få
igenom ett förslag som de av och till har fört fram i flera år:
trafikljus vid Clemenstorgets sydvästra hörn. Bakgrunden till deras
förslag är att de ser gångtrafiken som ett stort problem. Den hindrar
nämligen biltrafiken, anses det. Jovisst, trafiksituationen gör det
svårt även för kollektivtrafiken. Så det är bra att något görs. Men
därvid tycks de borgerliga inte välja det som är det mest uppenbara
åtgärden: att inte tillåta biltrafik förbi torget och på hela
Bangatan. Trafikljus vid övergången till järnvägsstationen innebär
att många tågresenärer, som är ute i sista minuten, chansar på att
rusa mot rött ljus och utsätta sej för livsfara. Bort med bilarna
från Bangatan!
Elbilsförare extra trafikfarliga
Elbilar, i synnerhet de av märket Tesla, är inblandade i fler olyckor
än andra bilar. Det visar statistik från danska försäkringsbolag.
Anledningen till denna överrepresentation är inte bilarna i sej, utan
förarbeteendet. Elbilar accelererar snabbare än de flesta andra bilar.
Och det är i huvudsak män som kör elbil.
Chefen på Sturup och populismen
Glädjande nog minskar antalet resenärer vid Sturups
flygplats. I fjol minskade inrikesresandet med mer än 100 000 personer,
vilket är en 10 procentig minskning. Utrikesresenärerna minskade med
5 procent. Flygplatschefen, Peter Weinhandl, förklarar minskningen
med ”flygskam och populism”. Nog har väl platschefen fått något om
bakfoten: populisterna – i och utanför SD – ser ju i allmänhet inga som
helst problem med utsläppen av växthusgaser.
Onödig utredning om järnvägstunnel
I fjol beslutade kommunstyrelsens majoritet att anslå
två och en halvmiljon (!) kronor för att utreda en järnvägstunnel genom
Lund. Nu visar det sej att detta anslag inte räcker. Kommunstyrelsen
beslutade denna vecka om ytterligare en miljon kronor för
utredningen. Alltså en nätt nota på 3 500 000 kronor för en utredning
som är komplett onödig – för Trafikverket håller ju på att utreda
samma sak. Och det är Trafikverket som avgör hur järnvägen ska dras,
inklusive vilket höjdläge den ska ligga i. Såvitt jag förstått
röstade både MP och V emot ytterligare pengar till utredningen.
MP-motion: Ta ut p-avgifter på fler gator!
MP har genom Karin Svensson Smit lagt en motion i
kommunfullmäktige där det föreslås att Tekniska nämnden ska få i
uppdrag att ta fram förslag på hur p-avgifter ska tas ut på flera gator
i tätorten. Bakgrunden är att pendlare ställer sina bilar på
avgiftsfria gator som ligger nära målpunkter med avgiftsbelagda
p-platser. Även boende nyttjar gratis bilparkering på kommunala gator i
stället för att parkera på den egna villatomten eller den
hyresbelagda p-platsen i sitt flerbostadshus. Motionen framhåller
också det faktum att parkeringspolitik är ett ändamålsenligt
styrmedel för att reglera trafiken i städer och tätorter. Detta
styrmedel har Lunds kommun utan tvekan använt väldigt sparsamt.
Elrullbrädors hastighet
I september i fjol lämnade jag in en interpellation
ställd till Tekniska nämndens ordförande, Jan Annerstedt, angående
elrullbrädors (s k elsparkcyklars) hastighetsbegränsning. Först nu vid
fullmäktiges januarisammanträde kom svaret. Dröjsmålet beror på en
överbelamring av fullmäktigeärenden. Svaret från Annerstedt var i
korthet att mycket hänt sedan i höstas och att flera elrullbrädesbolag
stod i begrepp att införa hastighetsbegränsning på vissa gator.
Likaså skulle det bli omöjligt att färdas med elrullbrädor på vissa
gator/gatuavsnitt/trottoarer. Tydligen hade frågan vållat en del
huvudbry i nämnden, eftersom ledamöterna inte förrän nu i dagarna
observerat att elrullbrädor faktiskt får framföras på trottoarer,
förutsatt att hastigheten är mindre än 6 km/tim. Återstår nu att se om
bolagens åtgärder har någon verkan. Hur som helst: eländet med
slängda elrullbrädor tycks bara tillta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar