Förslag till nytt LundaEko: Luftiga mål och avsaknad av åtgärder
Nu är det åter dags för en ny version
av LundEko – Lunds kommuns program för ekologisk hållbar utveckling.
Programmet är ett övergripande miljöprogram för hela Lunds kommun. Det
omfattar inte bara den kommunala organisationen utan alla som bor och
verkar i Lunds kommun.
Kommunens tjänstepersoner har tagit fram ett utkast till
nytt program gällande tiden 2020 till 2030. Utkastet finns nu för
begrundan och kommentarer hos de politiska partierna och i nästa månad
ska kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott ta ställning till ett
förslag om att skicka ut programmet på en bred formell remiss.
LundaEko version III
Det blir nu det tredje LundaEkoprogrammet som nu ska beslutas.
Det första antogs år 2006 av fullmäktige. Dock hade detta program sin
föregångare i ”Lunds Agenda 21” som antogs av kommunfullmäktige hösten
1997.
Programmet från år 2006, LundEko I, som sträckte sig till
2012, var ett utförligt program som innehåll inte bara mål, utan också
ett stort antal åtgärder, drygt 100 konkreta åtgärder, för att nå
målen. Fullmäktige tog alltså ansvar för och gav riktlinjer om hur målen skulle uppnås.
LundaEko II – minskad styrförmåga
Den borgerliga majoritet som styrde Lund år 2012 lyckades
inte få fram ett nytt program som direkt skarvade i där LundaEko I
tidsmässigt slutade. Först hösten 2014 kunde fullmäktige anta LundaEko
II som gäller tiden från antagandeåret fram till och med 2020. Det blev
ett i förhållande till 2006-års program ett tämligen avskalat och
urvattnat program. Målen var i många fall tämligen flummiga, typ att
något ska ”öka” eller ”minska”, utan att ange hur stor ökningen eller
minskningen ska vara. Programmet hade inga som helst svar på frågan hur målen
skulle uppnås. Det överlät fullmäktige till kommunens nämnder att
besluta om. Dokumentet hade helt enkelt en svag styrförmåga, vilket
också många tunga remissinstanser, bland annat Lunds universitet,
Länsstyrelsen, Kraftringen, framhållit. Frånvaron av styrmedel
protesterade också den rödgröna oppositionen emot.
Bristande måluppfyllelse
Att denna kritik var befogad visar sig nu i kommunens
miljöredovisningar. Av redovisningen för år 2019, alltså näst sista året
för LundaEko II, framgår att av totalt 39 mål kommer endast ynka 10
mål med någorlunda stor säkerhet ha uppnåtts 2020. Lika många delmål
bedöms inte komma att klaras av, medan resterande 19 delmål bedöms som
osäkra att uppnå.
LundaEko III – samma svagheter som i tidigare versioner – fast värre
I det förslag till LundaEko III som är på väg fram finns bristerna från LundaEko II kvar. De inte bara finns kvar, utan har ytterligare förvärrats. Det finns, precis som
i LundaEko II, ett antal prioriterade områden. De prioriterade områden
har från LundaEko II bantats från 8 till 6. Inom varje prioriterat
område finns ett övergripande mål som är väldigt generellt hållet.
Under det generella målet finns delmål som anger vad som ska ha uppnått
till år 2030 för att det övergripande målet ska vara uppfyllt.
Delmålen är många gånger satta som att något ska ”öka” eller ”minska”
utan att ange kvantitet, precis som i version LundaEko II. Andra delmål
anger inte miljötillståndet utan vad omvärlden anser om Lunds
miljötillstånd. Detta formuleras som att kommunen ska vara
”föregångare” och ”förebild” inom vissa miljöområden. Denna typ av mål
innebär ju att om andra kommuner är urusla inom miljöområdet, räcker
det att Lunds kommun ligger ett snäpp över uruselhet för att kunna vara
föregångare.
Inget samlat ansvar för åtgärder
Inte heller i den nu föreslagna versionen finns det några
åtgärder för att nå ålen föreslagna. Förslaget hänvisar till andra
miljöprogram som finns i kommunen för vad som ska göras får att nå
målen, dvs vilka åtgärder som ska vidtas. Haken här är emellertid att
flera av dessa program i varje fall i dagsläget bara anger åtgärder som skulle kunna genomföras, alltså inte åtgärder som ska genomföras. Dessutom finns inget samlat ansvars för dessa programs genomförande.
Nästan alla delmål berör direkt alla som bor och verkar i Lund
Liksom tidigare versioner av LundaEko gäller det aktuella
förslaget alla som bor och verkar i Lunds kommun. Detta avspeglas i att
av de drygt 30 delmål som förslaget innehållet är 25 delmål också
direkt riktade till hushållen och alla som verkar i kommunen: företag,
föreningar, hushåll, enskilda individer. Inte nog med att programmet i
många fall saknar delmål för den icke-kommunala samhällssektorn, som ju
är helt avgörande för om målen ska kunna nås. Det saknas helt saknar
strategier och åtgärder för hur alla berörda ska påverkas för att bidra till måluppfyllelse.
Dramatiskt förändrade konsumtionsmönster
Det första prioriterade målområdet, ”Konsumtion och
produktion” får illustrera denna närmast katastrofala brist.
Övergripande mål för detta område lyder: ” År 2030 producerar och
konsumerar alla som bor och verkar i Lunds kommun i enlighet med
planetens gränser och det är lätt att göra rätt”. Målet är i och för
sej utmärkt, men givetvis fordras ett tämligen dramatiskt förändrat
konsumtionsmönster från allmänhet och verksamheter. Att detta tillstånd
ska kunna uppnås utan handlings- och åtgärdsplaner för allmänhet och
verksamheter är nog tyvärr en omöjlighet.
Nästan fritt fram för fortsatt exploatering av jordbruksmark
Jag tänker här inte närmare gå in på kritik av de olika
målen i programförslaget – så när som på ett undantag. Det gäller den i
Lund synnerligen kontroversiella frågan om jordbruksmarkens användning.
Målet för jordbruksmark formuleras i förslaget på samma gummiartade
sätt som i tidigare LundaEko-versioner: ”Kommunkoncernen ska vara
restriktiv mot annan markanvändning på brukningsvärd jordbruksmark än
för jordbruksändamål. Den bästa åkermarken ska undantas så långt som
möjligt från exploatering”. Med andra ord: nästan fritt fram för
exploatering av jordbruksmark, inklusive den av allra högsta kvalitet.
Majoriteten säjer nej till verksamma åtgärder
Det finns givetvis en hel del skarpa delmål. Ett exempel är
delmålet för utsläpp av växthusgaser. De ska minska med minst 65
procent till 2025 och med minst 80 procent fram till 2030 jämfört med
utsläppsnivån 2020. Målet framstår närmast som en utopi utan en
kraftfull åtgärdskatalog mot trafiksektorns utsläpp. Och kraftfulla
åtgärder har ju redan den styrande kvintetten sagt nej till i samband
med att det lokala klimatpolitiska rådet föreslagit sådana.
Fortsatt urvattning?
Förslaget till LundaEko III består av alltför många luftiga
mål. De relativt få vassa mål som finns blir svåruppnåeliga beroende
på avsaknaden av förslag på beslut om verksamma åtgärder för att nå
målen. Det blir återigen ett tämligen urvattnat dokument. Till
yttermera visso är det inte uteslutet att dokumentet under den långa
politiska process som nu följer kommer att utsättas för ytterligare
urlakning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar