Thomas Piketty rekommenderar att man använder klassisk och samtida litteratur i studiet av ekonomi men också för att förstå samtiden och tänkbara utvecklingsmöjligheter.
Förra veckan analyserade vi Mark Twains Huckleberry Finn, som
skrevs på 1880-talet. I centrum för berättelsen står det amerikanska
slavsamhället.
50 år senare utkom William Faulkners kanske främsta verk Light in August, svensk översättning 1944. Samma år utkom Gunnar Myrdals bok om det amerikanska rasproblemet, An American Dilemma.
Light in August skildrar
ett mord och en lynchning på landsorten i delstaten Mississippi ett
par augustidagar på 1920-talet. Huvudpersonen Christmas har till-delats
sitt namn på ett barnhem för vita dit han inlämnats ano-nymt. Sedan
han påståtts vara av blandras skickas han bort från barnhemmet och
adopteras av en fundamentalistisk kristen jordbrukare. Som vuxen är han
osäker om sin identi-tet men uppträder som vit. Han får arbete i ett
sågverk och bor i en gammal slavbostad på en tidigare sydstatsherrgård
som ägs av en ensam nordstatskvinna, miss Burden. Hon bjuder in honom
till måltider och samtal.
Miss Burden mördas och herrgården sätts i brand. Röken står som
en svart pelare mot augustihimlen. Christmas anklagas för mordet och
grips efter ett par dagar. Före rättegången infångas han av en mobb som
uppviglats av en fascistisk officer i nationalgardet. Han dödas och
kastreras.
Under händelseutvecklingen anländer en gravid kvinna som söker
den försvunne fadern till sitt barn. Hon finner honom, men han visar
sig vara en oansvarig kriminell, som anklagar Christmas för mordet och
gör anspråk på en utlovad lösensumma. Inför risken att själv gripas
avviker han. En sågverksarbetare tar hand om kvinnan och hon föder sitt barn i slavbostaden vid den
nedbrunna herrgården. Barnets onde fader och den gode arbetaren heter
båda Byron, vilket leder till förvecklingar. Byron och den avskedade
prästen Hightower, som är besatt av myterna om Söderns storhet och
nederlag, försöker rädda Christmas.
En gammal kvinna dyker upp när Christmas ska dömas.
Hon är hans mormor. Hennes dotter tvingades lämna sitt
utomäktenskapligt födda barn på ett barnhem och fördrevs hemifrån.
Mormodern har därefter aldrig sett sin dotterson. Nu får hon äntligen se
honom.
Romanens handling visar slaveriets och rasismens destruktiva
konsekvenser på många plan och över flera generationer. Allt är
koncentrerat i ett drama som liknar en tragedi av Shakespeare.
Thomas Piketty påpekar i Kapitalet och Ideologin att
det Demokratiska partiet i USA från början var vad han kallar ett
”socialnativistiskt parti”, ett parti som genomför sociala reformer för
en viss befolkningsdel, i det här fallet vita invandrare, på bekostnad
av etniska minoriteter, här svarta och urinvånare. (Det
nationalsocialistiska partiet i Tyskland genomförde betydande sociala
reformer för ”ariska” tyskar).
Demokratiska partiet stöttade först slaveriet och övervägde
senare att skicka tillbaka de frigivna svarta till Afrika. På
1930-talet blev det Roosevelts parti och genomförde New Deal. Men
samtidigt som partiet genomförde sociala reformer i norr, fortsatte det
att stötta rasåtskillnaden i sydstaterna, där det hindrade svarta barn
från att studera på samma skolor som vita barn och sopade igen spåren
efter Ku Klux Klans lynchningar.
På 1960-talet svängde Demokraterna och stödde
medborgarrättsrörelsen. På 2000-talet valde det en svart president. Nu
har det utsett en svart kvinnlig vicepresidentkandidat: Kamala Harris.
I söndags sköts Jacob Blake, en svart man, i närvaro av sina tre
barn, tre, fem och åtta år, med sju skott i ryggen av en polis i
Kenosha, Wisconsin. Staden befinner sig i undantagstillstånd.
Vit-maktgrupper och islamofober skjuter demonstranter på gatorna.
Rörelser som Black Lives Matter påverkar. Ett
socialnativistiskt parti som Demokraterna i USA kan utvecklas till ett
socialt demokratiskt parti. Det är möjligt, men inte säkert.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar