Pehr Gyllenhammar har sent omsider kommit till insikt
Pehr Gyllenhammar, som under 24 år var vd och
styrelseordförande för Volvo, ger i en intervju i gårdagens
Göteborgsposten sin syn på personbilsindustrins framtid. Gyllenhammar,
idag 85 år, säjer helt frankt att personbilsindustrin inte har någon
framtid. ”Det är inte hållbart att var och en sitter i sin egen bil”,
säjer han. Inte heller ser han elektrifieringen som en lösning.
”Batterier är en primitiv lösning”, enligt Gyllenhammar. Den tidigare
bildirektören Gyllenhammar, stod på sin tid närmast som en symbol för
hela bilsamhället, säjer nu att de handlar om att bygga ett effektivt
järnvägsnät. Miljön är för Gyllenhammar en ödesfråga och världen måste
snabbt ”vidareutveckla” Parisavtalet. Synd and ”Grynet” Pehr nu bor i
Toronto och under pandemin mer eller mindre lever i självvald karantän –
annars hade vi kanske fått se honom i Fridays for
Future-demonstrationerna!
Mysteriös skyltning på Grönegatan
Vad bilden ovan försöker visa (även om det nog inte framgår
tydligt av bilden) är en gåtfull skyltning riktad mot fotgängare på
Grönegatans norra del. Trottoarerna på ömse sidor om är försedda med
skylten: ”Gående hänvisas till andra sidan”! Andra sidan av vad, undrar
givetvis fotgängaren. Andra sidan av stan, måhända? Här är ytterligare
ett exempel av många på hur Lund prioriterar biltrafiken och i
praktiken tvingar ut de gående på gatan, där det är både farligt och
förbjudet för gående att färdas.
Lund bäst på hållbara transporter?
Så har då Lund utsetts till bästa kommun på hållbara
transporter i kommun-rankningen SHIFT. Det är femte gången som kommunen
placeras sej som nummer ett. Med denna utmärkelse är det nog som
nästan alltid när Lund vinner pris inom trafik och transport:
placeringen säjer mer om hur illa det är i andra kommuner än om hur bra
det är ställt i Lund. Jag hoppas kunna återkomma till denna rankning,
men det är problem att få fram enkätfrågornas utformning och kommunens
poäng för svaren. Det vill säja om en inte är beredd att hosta upp 16
000:- riksdaler, och det är jag inte beredd till.
Om elrullbrädeseländet – igen
I en debatt i kommunfullmäktige i vintras försäkrade
Tekniska nämndens FNL-märkte ordförande att nu minsann skulle det bli
ordning på felparkerade och fortkörande elrullbräden. Kommunen skulle
sluta en överenskommelse med elrullbrädesföretagen om att inte ställa
upp sina åkdon var som helst och att de inom vissa områden i staden
skulle göra det omöjligt att rulla fortare än 6 km/tim. Vidare skulle
bolagen åta sej att snabbt frakta bort felparkerade och slängda
elrullbräder. Kommunen skulle avgöra var någonstans dessa begränsningar
skulle gälla.
Och det har kommunen gjort. Men det är fortfarande
oklart om bolagen har verkställt dessa begränsningar! Så än så länge
ser det ut som en tämligen ensidig överenskommelse, om en
överenskommelse nu kan vara ensidig. Det är en uppseendeväckande ovilja
från den politiska majoritetens sida att ta itu med de problem med
nedskräpning och den trafikotrygghet som elrullbräderna orsakar. Ja,
jag vet, jag har sagt det förut, men måste säja det igen.
Dimma som trafikolycksorsak?
Häromdagen kunde vi i massmedia inhämta information om
hur ”dimman orsakade trafikolyckor” där bilar av olika slag var
inblandade. Det är en märklig uppfattning att dimma skulle kunna
påverka och styra fordonsrörelser så att det blir krockar och
avkörningar. Jag var ute i dimman med mitt trampfordon. Nog kunde jag
precis som vid en dimfri färd styra över både riktning och hastighet.
Jag tror inte att det är annorlunda för bilar. Att lägga skulden på
dimman är bara att lägga ut dimridåer över den verkliga orsaken till
olyckorna: för hög hastighet och bristande omdöme hos bilförarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar