Det verkar som om min kommunalpolitiska karriär börjar och slutar med Galten.
Nåja, även om jag inte kandiderar till byggnadsnämnden
nästa mandatperiod, fortsätter jag förhoppningsvis att jobba för en fin
stadsmiljö, mot rivningar och annan förstörelse av det byggda
kulturarvet.
Det var mot planerna på en sexfilig motorväg tvärs
genom stadskärnan, Genombrottet, som jag först engagerade mig politiskt.
Med stencilerade skrifter, flygblad och plakat fick vi till slut
politikerna i fullmäktige att ändra sig. Men det var nära katastrofen
och många hus hade man hunnit riva, bland annat de flesta i kvarteret
Galten.
Nu efter 52 år har planer på att bygga på tomten
äntligen tagits fram. Men det är inte fråga om återuppbyggnad av
småskaliga miljöer, nej nu gäller det exploatörernas vinster. Få hade
möjlighet att påverka det underlag som gavs till en arkitekttävling, i
alla fall inte Vänsterpartiet. I underlaget tycks inga rimliga
begränsningar av exploateringen eller krav på bevarande och anpassning
finnas.
Så småningom har vi nu ett planförslag som med rätta
retat upp många Lundabor. Till min glädje ser jag att det bildats en
aktionsgrupp, ARG, som för fram de argument jag haft och som
sammanfattats i min reservation från i juni. Tyvärr, koncentrerar ARG
sig inte på kvarteret Galten, utan förespråkar i sitt flygblad
parkering på Mårtenstorget. Jag anar att byggnadsnämndens mest
bilvänliga parti, FNL, haft en viss inverkan.
Min Reservation till planförslaget:
Förslaget till samråd är inte acceptabelt av flera anledningar:
• Gatuhusen mot Mårtenstorget bryts upp genom rivning av del av ett
hus (TP-huset). Det räcker med ett valv för att komma in på gården.
• Gårdshuset från 1813 rivs. Det har redan rivits alltför många
gamla hus i Lund, inte minns i samband med genombrottsplanerna. De få
som finns kvar bör vi bevara.
• Höghuset är fortfarande för högt. Kallas 9 våningar, men
egentligen är det 11 eller 12, om man räknar en hög entrévåningen för
butiker och 10 eller 11 bostadsvåningar, de översta under det branta
skeva sadeltaket. Husets höjd bör inte mer än marginellt få överstiga
höjden av befintliga hus i kvarteret.
• Vårfruskolans elever får en mindre bollplan än den de har nu på
framsidan av skolbyggnaden och skolgård på ett betongdäck ovanpå
busstationen. Ytan för skolgård blir långt under alla normer. Om
dessutom skolhuset ska byggas till blir det helt oacceptabelt ur ett
barnperspektiv.
• Underjordisk parkering i två våningar. Vanlig parkeringsnorm ska
tillämpas för verksamheter och bostäder i kvarteret, trots läget i
stadskärnan. Dessutom avses göras plats för ytterligare 175 bilar
enligt överenskommelse i markanvisningsavtal. Att bygga underjordiska
garage innebär motsatsen till att successivt begränsa privatbilismen i
stadskärnan. Man bygger fast sig i ett system som är skadligt för såväl
klimat som närmiljö.
• Planens grundkoncept. Det kallas en ”mötesplats” inne i kvarteret,
mot vilka butiker och verksamheter vätter. Det behövs inte mer
butikslokaler. Med minskad detaljhandel är det särskilt viktigt att
entréer vätter mot det gamla gatunätet. Den medeltida stadens gatumiljö
utarmas på innehåll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar