Vipeholmsanstalten P1 Dokumentär
Foto: Collage / Mattias Ramos / SR
Göran Rosenbergs förslag att skapa ett
museum om ”Människovärdets och människosynens svenska historia” på
Vipeholm presenterades i Sydsvenskan
häromdagen. Ett av de foton som illustrerar artikeln visar ”stormen”,
avdelning 88, som den såg ut 1979. På fotot ser vi barn och en
sjuksköterska i en halvmörk lokal med ett par suddiga gestalter och ett
några sängar.
Fotot idylliserar situationen. Det var på avdelning 88 de svåraste övergreppen ägde rum.
Riksanstalten på Vipeholm var ökänd. Redan 1953 beskrevs den som helvetet på jorden i tidningen Se.
Hur uppstod den och varför blev den sådan?
Efter första världskriget ville man förlägga
ett regemente till Lund. Man började uppföra en kasern på Vipeholm.
Bara en byggnad hann bli färdig, innan 1925 års försvarsbeslut avbröt
projektet. Det gick tio år innan man fann en annan användning för
kasernen.
1935 blev Vipeholm en riksanstalt för ”svårskötta, höggradigt
psykiskt efterblivna”. Lunds enda kasern togs i bruk och ytterligare
tre byggnader uppfördes. Patienter från hela Sverige fördes dit. Alfred
Petrén, professor i psykiatri, blev inspektör. Han var en ledande
socialdemokratisk politiker.
1934 hade Alva och Gunnar Myrdals bok Kris i befolkningsfrågan utkommit. Den lade grunden för svensk familje- och socialpolitik och många av bokens förslag genomfördes.
Där fanns också tidstypiska och oacceptabla tankar om att rädda
den svenska folkstam-men genom att förhindra att mindervärdiga
individer och raser fortplantade sig och vidarebefordrade sina dåliga
anlag. Den rasism som blev följden kom att drabba romer och samer under
årtionden.
Snart kom de första steriliseringslagarna. Fler än 60 tusen
kvinnor steriliserades, ofta efter att ha fött ett barn. De ansågs
olämpliga att föda fler.
Vipeholmschefen Fröderberg ville att de manliga patienter som var
så friska att de kunde tillåtas gå utanför anstaltsområdet skulle
kastreras innan de släpptes ut.
Som bekant ansåg han också att de som fått diagnoserna ”djup idioti” och ”mildare idioti” skulle
avlivas, en tanke som Hitler samtidigt förverkligade i Tyskland.
Länge var enbart män placerade i Vipeholms kaserner, men så
småningom inrättades en kvinnoavdelning med till en början 150 kvinnor.
Senare kom också en avdelning för små barn upp till 10 år.
Det blev trångt. Fler än tusen individer var nu isolerade på
Vipeholm, de flesta långt ifrån sin hemmiljö och sina närstående.
1945 var det dags för den beryktade kariesforskningen.
Det dröjde länge innan nya tankar och
behandlingsmetoder vann inträde i Vipeholm. Anstalten var överbelagd
och underfinansierad. Ännu 1965 rådde platsbrist. En vändning kom 1982
då en ny lag stadgade att landstingen skulle ta över vården. Många fick
äntligen en chans att lämna Vipeholm. 1993 lades anstalten ner.
Det är angeläget att skapa ett museum om
människovärdets svenska historia. Det bör ligga i Vipeholm, som Göran
Rosenberg föreslår, eftersom det är där de svenska kränkningarna av
människovärdet institutionaliserades. Det bör ske nu eftersom det är nu
spökena från 1930-talet går igen, Vipeholmsanstalten är också en
viktig del av Lunds historia, och Cecilia Riving har skrivit en
insiktsfull essä om den i Lunds Historia, 3.
Ett människovärdesmuseum tar plats. Några
yrkesprogram måste lämna Vipeholmsskolan och integreras i andra
gymnasieskolor. Samtidigt får Katedralskolan tillfälle att förlägga ett
historieprogram om människovärdet dit. Det behövs. Så upphör
segregationen av Vipeholmsskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar