2021-02-18

Höghastighetsbana på bropelare – bättre och billigare av Gunnar Stensson

 

VB har länge förordat att höghastighetsbanan Stockholm – Malmö ska byggas på järnvägsdäck som vilar på bropelare. Som i Kina och Japan. Det mycket blir snabbare och billigare. Dessutom befriar det oss från de ytkrävande banvallarnas barriäreffekt, som vi här i Klostergården blivit mycket besvärade av under det tidslukande fyrspårsbygget.
   I VB tänkte vi oss att höghastighetstågen skulle komma flygande över slätten, göra uppehåll i Brunnshög och sedan flyga vidare till Malmö. Ulf Nymark (MP) är den ende som kommenterat förslaget, men då bara för att kritisera placeringen av stationen i Brunnshög.
   Nu har Skanska arbetat fram en rapport som visar att vårt förslag var realistiskt. Erik Magnusson presenterar rapporten i Sydsvenskan 18/2 under rubriken Studie: Banan miljarder billigare med landbroar.
   Upphöjda järnvägsspår kallas landbroar, får vi veta. Banan kan byggas med prefabricerade järnvägsdäck som vilar på bropelare. I stadsmiljöer kan banan övertäckas så att den går i tunnlar. Det kan ha betydelse om Lund vill ha höghastighetsbanan i centrum, som Ulf Nymark ville. Tunnel i luften i stället för under jorden. Höghastighetsbanan kan byggas snabbare och billigare än en traditionell järnväg på banvallar.
   Vi återkommer nog till höghastighetsbanan på bropelare flera gånger.
 


Inga kommentarer: