VB har länge förordat att
höghastighetsbanan Stockholm – Malmö ska byggas på järnvägsdäck som
vilar på bropelare. Som i Kina och Japan. Det mycket blir snabbare och
billigare. Dessutom befriar det oss från de ytkrävande banvallarnas
barriäreffekt, som vi här i Klostergården blivit mycket besvärade av
under det tidslukande fyrspårsbygget.
I VB tänkte vi oss att höghastighetstågen skulle komma
flygande över slätten, göra uppehåll i Brunnshög och sedan flyga vidare
till Malmö. Ulf Nymark (MP) är den ende som kommenterat förslaget, men
då bara för att kritisera placeringen av stationen i Brunnshög.
Nu har Skanska arbetat fram en rapport
som visar att vårt förslag var realistiskt. Erik Magnusson presenterar
rapporten i Sydsvenskan 18/2 under rubriken Studie: Banan miljarder billigare med landbroar.
Upphöjda järnvägsspår kallas landbroar, får vi veta.
Banan kan byggas med prefabricerade järnvägsdäck som vilar på
bropelare. I stadsmiljöer kan banan övertäckas så att den går i
tunnlar. Det kan ha betydelse om Lund vill ha höghastighetsbanan i
centrum, som Ulf Nymark ville. Tunnel i luften i stället för under
jorden. Höghastighetsbanan kan byggas snabbare och billigare än en
traditionell järnväg på banvallar.
Vi återkommer nog till höghastighetsbanan på bropelare flera gånger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar