Kapitalismen tvingar oss att konsumera
för att öka tillväxten - och den rikaste procentens vinst - på
bekostnad av våra liv och jordens resurser. Privata medier och
”influencers” driver en oavbruten propaganda för att göra alla till
konsumtionsberoende kunder. Konsumismen har blivit ett större hot än
coronan. Nova är den värsta sjukdomshärden i Lund.
Sedan Kina blev medlem av Världshandelsorganisa-tionen har
amerikanska och europeiska företag etablerar sig där för att utnyttja
den billiga arbetskraften och de luftförorenande energiresurserna till
att producera varor: elektronik, bilar, bildelar, kläder, skor, möbler
och insatsvaror.
Flera svenska företag, som Volvo och H&M, har flyttat
tillverkning till Kina. Det leder till beroende. H&M slutade köpa
produkter från Xinjiangregionen efter rapporter om tvångsarbete.
Följden blev att H&M stängdes av från flera handelsplattformar i
Kina. Sverige kritiserar Kina – och ökar samarbetet. Det liknar
Vietnam-epoken. Den gången handlade det om USA-imperialismen.
Kapitalismens tillväxtbegrepp leder till att man
medvetet minskar varornas livslängd för att tvinga fram ökad konsumtion.
En tvättmaskin som för några år sedan fungerade i tio år håller nu
bara i fem. Bilar tillverkas för att gå sönder och behöva repareras
efter kort tid. Lågavlönade arbetare tvingas till meningslöst arbete
och konsumenter till flera köp. Vinsten växer.
Den ekonomiska tillväxten förra året var 6 procent enligt Internationella valutafonden.
Volvo har gjort vinst och betalar ut bonus till sina aktieägare –
trots att pengarna bland annat kommer från coronastöd som bekostats av
skattebetalarna.
”Tillväxt är inget positivt. Tvärtom. Vi ville inte tillsätta någon tillväxtkommission.”
skrev Emma-Lina Johansson och Anders Skans, Vänsterpartiet Malmö, i
ett uttalande med anledning av att Malmö har beslutat inrätta en. (SDS
31/3)
”Malmös tillväxtkommission representerar det gamla, det förkastliga
konsumtionssamhället där miljö och arbetare utnyttjas och förstörs.
Kommissionen består av expertis på det gamla ohållbara, inte det gröna
och hållbart mänskliga.”
Sverige kan missa klimatmålet, enligt Naturvårdsverket och
Klimatpolitiska rådet. Hittills tror man sig uppnå en minskning av
utsläppen på 55 procent fram till 2045. Det räcker inte. För att
klimatmålet ska nås måste minskningen vara 85 procent.
Den kinesiska varuproduktionen är redan större än USA:s. Strömmen av varor till och från Kina bara växer.
För tre veckor sedan vållade mängden av väldiga
containerfartyg trängsel i de europeiska hamnarna Antwerpen, Rotterdam
och Hamburg. Lika igenproppade var USA:s Stilla havs-hamnar Los
Angeles, Portland och San Diego. Också New Yorks hamn var överfull.
Containerfrakternas priser steg, vilket bland annat drabbade till
exempel Ikea.
Man kan förstå att Kina härom året ville bygga en
strategiskt belägen hamn i Lysekil – vilket emellertid Sverige
avvisade. På många andra håll har kineserna haft framgång med sina
hamnplaner.
Sedan fastnade Ever Given, världens största
containerfartyg, i Suezkanalen. Total förstoppning drabbade
världshandelns tarmsystem. Innan skiten efter någon vecka lossnade hade
hundratals containerfartyg fastnat vid kanalens båda mynningar. Det
hade varit bättre om förstoppningen fortsatt.
I ledaren Hellre ful vindkraft än svåra översvämningar i Malmö (SDS 6/4) räknar skribenten upp de verkliga hoten mot människor och miljö:
Minst 31 miljoner människor tvingas fly till år 2050. I värsta fall
143 miljoner. Naturkatastrofer, minskad biologisk mångfald, sämre
skördar, ökad fattigdom, konkurrens om jordens resurser, krig och hot
mot demokratin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar