Torsdagskvällen i denna vecka använder
kommunfull-mäktige bland annat till att ta ställning till Lunds kommuns
årsredovisning för år 2020. I den ingår en separat miljöredovisning, som utgår från
målen och delmålen i Lunds program för ekologiskt hållbar utveckling,
den s k LundaEko. År 2020 är för övrigt målåret för LundaEko.
Åtgärder retroaktivt ej möjligt
LundaEko har sammanlagt 38 delmål, som är fördelade på 8
olika ”prioriterade områden”. Av redovisningen framgår att enbart 16
delmål, alltså mindre än hälften av delmålen, klarats av under
programperioden. 16 delmål har uppnåtts, medan 9 delmål är ”delvis”
uppnådda, ”men det skulle krävas ytterligare åtgärder för att nå målet”
Detta sista är lite märkligt – nya åtgärder kan ju inte sättas in
retroaktivt, målåret är ju just 2020 och egentligen har alltså målet
inte nåtts. Undantaget är målet för utsläpp av växthusgaser, där
målåret är 2030. (Mer om detta mål nedan!) Alltså har 21 delmål inte
klarats av.
På vissa områden har (nästan) inget klarats av
När det gäller de mål som redovisas som avklarade ska en lägga märke
till att flera av dem är av typen ”öka” eller ”minska” utan att något
mått eller preciserat värde angivits. Sådana mål säjer ju ingenting om i
vilken utsträckning miljön påverkats positivt. Värstingar i klassen
när det gäller icke uppnådda delmål är de prioriterade områden ”Hållbar
konsumtion” och ”Friskt vatten och frisk luft”. Det förstnämnda
prioriterade området har 7 delmål, varav endast ett har klarats av; det
sistnämnda området har 4 delmål – inget av dem har klarats av!
Trafiken och jordbruket minskar inte utsläppen
För utsläppen av växthusgaser i kommunen är bedömningen att målet 80
procent minskning, fram till 2030 ska kunna nås, om ytterligare
åtgärder vidtas. Hittills har den årliga minskningen varit 7 procent
enligt redovisningen. Klimatpolitiska rådet bedömer dock att
minskningen är endast 4-5 procent per år i genomsnitt sedan 2014.
Kommunens miljöredovisning konstaterar att "det är den lätta delen av
arbetet som gjorts. Utsläppsminskningar för att nå målen till 2030 och
2050 måste framöver till stor del göras i trafiken och i viss mån i
jordbruket”. Trafiken och jordbrukets andel av den hittills gjorda
minskningen är nämligen försumbar. I allt väsentligt är det tack vare
Kraftringens utfasning av fossila bränslen i fjärrvärmen som ligger
bakom minskningen av utsläppen.
Kraftåtgärder fordras
Det fordras kraftåtgärder för att nå målet år 2030. Lunds
klimatpolitiska råd har kommit fram till att den årliga minskningstakten
måste öka. Frågan är om en majoritet av Lunds partier är beredda att
vidta de kännbara åtgärder som fordras inom trafik och jordbruk. Det är
ju den heliga Bilen som berörs och när det gäller jordbruk saknar
kommunen i stort sett rådighet över den privatägda jordbruksmarken. En
sak är klar: det nuvarande styret, om det tillåts fortsätta ytterligare
en eller flera mandatperioden, kommer inte att vilja sätta in de
åtgärder som behövs. ”Efter oss syndafloden”, är kvintettens outtalade
motto inom klimatområdet. Och när det gäller nivån på utsläpp av
växthusgaser är risken uppenbar att det bokstavligen blir en syndaflod.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar