Politikerna i Lund vill gräva ner
järnvägsstationen och förlägga höghastighetsjärnvägen dit. Men
Trafikverket konstaterar att förslaget att förlägga Lund C i en tunnel
ger försämrad kapacitet och ökad störningskänslighet till en orimligt
hög kostnad.
Den 15 november ska Lunds politiker träffa Trafikverket och
diskutera frågan. Det lär bli mycket debatt, både före och efter mötet.
Vilket det slutgiltiga beslutet blir står skrivet i skyarna. Och
beslutet dröjer.
Vårt förslag är att bygga järnvägen för höghastighetståget på
pelare så att det kan susa fram över Lund och kanske hela vägen till
Malmö 20, 30 meter ovan mark. Utsikten blir magnifik.
Att bygga en järnväg på pelare är både snabbare och billigare än
att bygga den på marken. Dessutom slipper vi järnvägens barriäreffekt
som vi i Klostergården just nu är mycket besvärade av under det
pågående bygget av fyrspåren. Det finns en hel del information om
järnvägar på pelare.
Så vårt förslag är en järnväg i skyn. Debatten fortsätter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar