Staffanstorp har blivit en etablerad del av
stor-Malmö, säger stadsarkitekt Thomas Lexén i Staffanstorp. Det ringer
varje dag exploatörer från Stockholm och vill bygga här. Staffanstorp
ska öka sin befolkning med nästan en tredjedel de närmaste 10
åren.(Sydsvenskan 13/11)
Det kunde vi kanske stå ut med, så länge Staffanstorp håller avståndet till Lund.
Men Staffanstorp planerar också en utbyggnad i Flackarps by och Trollby nära
Lunds stadsgräns. Det är Staffanstorps absolut största
utbyggnadsområde och där kan det kan bli upp till 8000 bostäder.
Utbyggnaden påbörjas sannolikt inte förrän 2026.
8000 bostäder är fyra gånger så många som det antal
som byggdes i Klostergården på 1960-talet. I 8000 bostäder kan minst 20
000 människor bo, människor som skattar i Staffanstorp men lever i
Lund. Människor som vill kunna ta sig till Klostergårdsstationen och
Lunds centrum tvärs igenom Höjeå naturskyddsområde.
De 8000 bostäderna ska byggas på världens bästa
åkermark, fälten mellan Höje å och väg 108. Varje dag ringer
exploatörer från Stockholm och vill bygga där för att göra det till en
etablerad del av stor-Malmö. Mängden konsumenter växer och
förutsättningarna för livsmedelsproduktion minskar. Vanföreställningen
om ständig tillväxt leder till att tillväxtens gränser överskrids.
Våldet mot åkermarken måste stoppas! Föröder man åkrarna kan de aldrig återvinnas. Den sortens urban tillväxt förvärrar jordens livsmedelsbrist.
Vi vill inte se en etablerad del av Malmö intill Höjeå
naturreservat! Vi vill ha fria fält med åkrar och dungar mellan Malmö
och Lund.
Sannolikt ingår VA Syds rivning av Källby
reningsverk och den väldiga kloaktunneln till Sjölundaverket i
Staffanstorps planer att bli en del av det nya stor-Malmö. Till
kloaktunneln skulle man bekvämt kunna ansluta avloppen från de ännu ej
påbörjade stadsdelarna Flackarp och Trollby.
River man Källby reningsverk i stället för att modernisera det förstör man Källby dammar och skadar Höje å.
I Lokaltidningen vecka 45 argumenterar Ulf Nyberg från
programledningen på VA Syd vältaligt och oemotsagt för jätteprojektet
Nya Sjölunda och kloaktunneln genom västra Skånes kommuner.
Har man någonsin övervägt riskerna med att samla hela västra
Skånes avloppssystem i en jätteanläggning som kan slås ut i ett slag?
När Klostergårdsstationen planerades för några år
sedan motiverade man urbaniseringen av Flackarp och Trollby med att de
boende skulle använda Klostergårdsstationen för sina resor i stället
för bil. En blick på kartan visar argumentets orimlighet.
Martina Kvist Reimer har som företrädare för Höjeådalens
intresseförening i en skarp insändare protesterat mot planerna att
bygga ut Flackarp och Trollby (Sydsvenskan 16/11). Klostergårdens
byalag har motsatt sig dem i åratal och förvånas över att de åter
blivit aktuella.
Men aktivisternas protester räcker inte. Nu måste politikerna i
Lund och Skåneregionen förhindra att Staffanstorp anlitar exploatörer
från Stockholm för att förvandla Skånes åkrar längs Lunds gränser till
en förort i ett miljökatastrofalt stor-Malmö!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar