Julen är ljusets och den solidariska
generositetens högtid. Black Week är motsatsen: girighetens och
ansvarslöshetens svarta vecka. Black Week är kapitalägarnas knep för
att lura löntagarna att köpa onödiga varor för lönen de förtjänat genom
meningslöst arbete, 40 timmar varje vecka.
Den kapitalslukande övertalningen bedrivs i massmedia av
reklamarbetare som uppbär höga löner för att själva kunna konsumera de
dyraste varorna, som exempelvis stora elbilar. En del av pengarna
lägger kapitalisterna själva beslag på för att kunna investera i
vinstgivande produktion av nya onödiga varor. De panka löntagarna
inleder efter jul det nya året med arbete för att få ihop slantar att
spendera nästa Black Week. När de blivit utslitna får de pension för att
kunna fotsätta sin konsumtion, visserligen på lägre nivå.
Konsumismen är en nödvändig del av kapitalismens blodomlopp.
Lönearbete, varuproduktion, reklam, försäljning, vinst, fortsatt
lönearbete. Hjulet rullar. Ständig tillväxt, år efter år.
Lönearbetarnas liv exploateras. Jordens begränsade resurser förslösas.
Den hotande klimatkatastrofen blir oundviklig.
John Maynard Keynes,
1900-talets mest kände ekonom, gjorde på 1930-talet en indelning av
människans behov. Det finns absoluta behov och det finns relativa. Att
tillgodose de absoluta behoven är ekonomins huvuduppgift. De absoluta
behoven är mat, vatten, bostad, värme, kläder, vård, skola och omsorg.
Dessa absoluta behov är inte oändliga. På 2000-talet skulle det bli
möjligt att tillgodose dem för alla, trodde Keynes. Sedan finns det
sekundära, relativa behov. De är oändliga, menade han. Reklamens uppgift
är att skapa nya behov för att driva fram en evig knapphet och få
kapitalet att växa. Människorna beskrivs som själviska varelser,
förbannade att ständigt eftertrakta mål som aldrig kan uppnås.
John
Kennet Galbraith konstaterade i sin berömda bok ”Överflödets samhälle”
1958 att USA redan hade uppnått målet att tillgodose medborgarnas
grundläggande behov. Verklig knapphet tillhörde det förflutna. Men han
tyckte att USA gjorde dåligt bruk av sitt överflöd. ”Inget problem är
mer förbryllande för tänkande människor än att vi gör så dåligt bruk av
vårt överflöd”, skrev han.
Keynes skrev också: ”Kärleken till pengar som egendom
– till skillnad från som medel till nöje eller till att möta livets
realiteter - kommer att igenkännas som det den är, en sorts osmaklig
morbiditet, en av de halvkriminella, halvpsykopatiska egenheter som man
med en rysning av obehag överlämnar till specialisterna i den mentala
vården.”
”Reklamen är livsfarlig” är titeln på en
bok om konsumism och kapitalism av författaren Sven Lindkvist. Den kom
1957 och dess tankar grundar sig bland annat på Keynes och Galbraith.
Sven Lindkvist beskriver hur reklamen styr våra behov och bidrar till
en skadlig snedfördelning av produktionen. Debatten om bokens teser
blev hård. De flesta fördömde dem. Men den ledde till att julfirandet
kritiserades för den extrema lyxkonsumtion det gav upphov till, bland
annat i en landsomfattande kampanj på 1960-talet.
1972 utkom ”The limits to growth” som visade att jordens resurser är begränsade och dessutom för första gången upptäckt klimathotet. Jag presenterade den i VB den 11 november.
Ni vet också att kapitalet, strax efter det att vi
nått insikt om det dödliga hotet från den gränslösa tillväxten, återtog
makten över världssamhällets ekonomi genom nyliberalismen – en
återgång till 1800-talets marknadstänkande, formulerad av Milton
Friedman som fick det ekonomiska så kallade nobelpriset 1976.
De följande 50 åren överskred den kapitalistiska
tillväxten alla gränser och vi står nu inför en oöverskådlig
klimatkatastrof.
Människornas absoluta behov kan inte längre
tillfredsställas inom dagens ekonomiska system. Den demokratiska makten
över samhället måste återtas, resurserna omfördelas och vinst och
tillväxt stoppas, så att de grundläggande behoven tillgodoses,
samtidigt klimathotet avvärjs. God jul!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar