Hösten 2016
föreslog Miljöpartiet och Socialdemokraterna i en skrivelse till
kommunstyrelsen att kommunen skulle erbjuda sina anställda
förmånscyklar med bruttolöneavdrag. Det dröjde innan skrivelsen kom upp
till behandling i styrelsen, men sent omsider, i december 2017,
beslutades i enlighet med förslaget. Förmånscyklar skulle med
bruttolöneavdrag skulle erbjudas alla tillsvidareanställda i kommunen.
Beslut om förmånscyklar hävdes
Sedan dröjde det. Det dröjde och det dröjde. Tre år senare,
december 2020, togs frågan upp på nytt i kommunstyrelsen. Inte som ett
förslag till beslut om innehåll och utformning av ett
förmånserbjudande, utan som ett förslag från kommunkontoret om att häva
tidigare fattat beslut. En rad argument mot att erbjuda förmånscyklar
anfördes av styrelsens majoritet.
De anförda argumenten kan sammanfattas med att det för
majoriteten verkade allmänt besvärligt att erbjuda förmånscyklar och att
Lunds kommun, till skillnad från en lång rad andra kommuner, inte
ansåg sig kunna hantera konceptet förmånscyklar. Styrelsen beslutade ta
tillbaka beslutet från 2017 om förmånscyklar. Miljöpartiet och
Socialdemokraterna reserverade sig.
Därtill beslutades att i stället för förmånscyklar skulle
kommunen teckna rabattavtal med lokala cykelhandlare. Avtalet skulle
avse rabatt för kommunens anställda vid inköp av cyklar.
Interpellation om hur det gått med rabattavtalen
Sedan har det dröjt. Och dröjt. Inga rabattavtal har presenterats för kommunanställda. Därför tog jag i en interpellation i fullmäktige förra månaden upp frågan om
vad som hänt med rabattavtalen. Interpellation riktades till
M-kommunalrådet Ljunghill. Jag ville ha svar på hur det gått med
avtalen, hur många avtal som tecknats och vilka rabatter och andra
förmåner som ges i avtalen.
Inga avtal har tecknats
Ljunghills svar på mina frågor gick i korthet ut på att
kommunen håller på att förbereda en upphandling av en så kallad
förmånsportal, där kommunens medarbetare ska kunna ta del av förmånliga
priser och rabatter. Därför har beslut om rabattavtal inte
verkställts. Huruvida rabatter för cykelinköp skulle inkluderas i denna
portal framgick inte av svaret.
Eftersom det fanns många oklarheter i Ljunghills svar
ställde jag i den efterföljande debatten ett antal följdfrågor. Bland
annat undrade jag vad en förmånsportal är för något och var någonstans
beslut fattats om att fördröja tecknandet av rabattavtal. Ljunghill
medgav att han inte kunde svara på följdfrågorna.
Ny interpellation: vad är en förmånsportal?
På grund av bristen på svar från Ljunghill följer jag nu
upp detta med en ny interpellation till fullmäktige ni i december.
Denna gång riktas frågorna till kommunalrådet Annerstedt (FNL), som är
samordningsansvarig för upphandlingsfrågor.
Så här lyder min interpellation till Annerstedt:
”För att skingra min, Ljunghills och måhända en och
annan fullmäktigeledamots och medarbetares okunskap kring vad en
förmånsportal är, ställer jag därför följande frågor till dig som
samordningsansvarigt kommunalråd för upphandlingsfrågor och ordförande i
styrelsens upphandlingsutskott:
1 Vad är en förmånsportal och vad är det som ska upphandlas?
2 Vilken instans i kommunen har fattat beslut om att upphandla en förmånsportal?
3 Vilken instans i kommunen har fattat beslut om att fördröja
verkställandet av styrelsens beslut om att teckna rabattavtal med lokala
cykelhandlare?
4 Har det överhuvudtaget tagits några kontakter med lokala cykelhandlare om rabattavtal?
5 Kommer det att ingå rabattavtal för cykelköp i portalen?
6 Vid vilken tidpunkt kommer kommunens medarbetare att kunna erbjudas rabatter vid cykelköp hos lokala cykelhandlare?”
Ulf Nymark, fullmäktigeledamot MP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar