Det är sorgligt och upprörande att se hur
den olagliga biltrafiken ökar på stadens gator och torg. Lika sorgligt
är det att konstatera att polisen inte bryr sig om denna brottslighet.
Jag har därför till kommunfullmäktige lämnat in en
interpellation, dvs skriftlig frågor, till Tekniska nämndens ordförande
Jan Annerstedt, FNL. Nedan följer interpellationens bakgrundstext och
frågor i sin helhet.
Interpellationens bakgrundstext
Bilkörning på stadens gator där allmän biltrafik är förbjuden
förefaller ha blivit allt vanligare på senare år. I varje fall har den
olagliga bilkörningen inte minskat. Det kan envar som besöker
stadskärnan snabbt konstatera. Allt fler bilister tycks fullt medvetet
bryta mot gällande trafikregler, men en och annan bilist tycks också
begå sitt trafikbrott på grund av bristande uppmärksamhet.
Olaglig biltrafik är livlig på till exempel följande gator:
vid Stortorget; på Lilla Fiskargatan, på Råbygatan, på cykel- och
gångvägen vid Mårtenstorgets nordöstra hörn, Magle Lilla Kyrkogatas
östra del., Bytaregatans södra del och Bangatan på eftermiddagarna.
Bilkörning på gator och torg, där förbud för bilkörning
råder, innebär att biltrafiken genom sitt hot om kraftfullt krockvåld
erövrar gatuutrymme från andra trafikantgrupper, framför allt gående
och cyklister. Förutom minskad tillgång till gaturummet innebär det för de oskyddade trafikanterna ökad otrygghet och olycksrisker.
Polisiär fråga
Att beivra brott mot trafikreglerna är förvisso en fråga för
polisen. Tyvärr verkar det som om polisen inte tar särskilt allvarligt
på den utbredda olagliga biltrafiken. Risken att som bilförare bli
bötfälld för att ha brutit mot biltrafikförbudet är minimimal.
Även kommunen ha ansvar
En utökad och skärpt trafikövervakning, dvs en påtagligt ökad
risk att bötfällas, torde vara det mest effektiva sättet att minska
trafikbrottsligheten. Att det i första hand är en fråga för polisen att
komma till rätta med överträdelserna innebär inte att kommunen kan slå
sig till ro med den rådande situationen.
Kommunen har ett stort ansvar i det brottsförebyggande
arbetet. Dels kan kommunen i samverkan med polisen utarbeta en
brottsförebyggande strategi gällande trafikbrott, dels till polisen
göra en framställan en skärpt trafikövervakning. Som väghållare och
lokal trafikmyndighet kan också i gaturummet tydligare understryka
gällande regelverk, t ex genom avsmalning av bilkörfält, portaler och
chikaner.
Frågorna till Annerstedt
Mot bakgrund av vad som sagts ovan ställer jag följande frågor till dig:
1 Är du beredd att verka för att tillsammans med polisen utarbeta en brottsförebyggande strategi gällande trafikbrott?
2 Är du beredd att hos polismyndigheten begära skärpt trafikövervakning i brottsförebyggande syfte?
3 Är du beredd att ta initiativ till att
utreda möjligheter att genom fysiska och optiska åtgärder i gaturummet
tydliggöra förebygga brott mot biltrafikförbud?
Ulf Nymark, kommunfullmäktigeledamot MP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar