Philip Sandberg och Mia Honeth, kommunstyrelse-ordförande respektive gruppledare för Liberalerna, kräver i en debattartikel i torsdagens Sydsvenskan svar från S, MP och V om de kommer att införa biltullar om oppositionen vinner valet i höst. Frågan ställs med anledning av Lunds klimatpolitiska råds förslag om att kommunen borde införa trängselavgifter för att minska utsläppen från transportsektorn. Förslaget är ett bland flera i Klimatpolitiska rådets rapport 2022.
Lunds kommuns klimatpolitiska råd : Rapport 2022
Transporter står för hälften av utsläppen
Bakgrunden till rådets förslag är att transportsektorn står
för omkring hälften av alla utsläpp av växthusgaser i Lunds kommun.
Kommunens mål är att utsläppen från transporter ska ha minskat med 90
procent år 2030, jämfört med år 2010. Hela Lunds kommun ska vara
klimatneutral år 2030. Minskas inte utsläppen från transportsektorn
dramatiskt under åren framöver, hamnar kommunens inte ens i närheten av
målnivån för utsläppen om 8 år.
Ingen korrekt bild av Klimatpolitiska rådets förslag.
Den liberala duons text är en lång uppräkning av vilket
elände som skulle drabba Lunds kommun och dess bilister om
trängselavgifter införs. Inte minst byarnas bilister skulle drabbas
hårt, enligt dem.
För att försöka få idén om trängselavgifter riktigt
avskräckande låter de bli att ge en korrekt bild av vad rådet faktiskt
föreslår. Vad rådet i själva verket har sagt är följande:
”Trängselskatter skulle kunna vara ett alternativ inom transportområdet. Dessa kan vara differentierade för att inte missgynna bilberoende pendlare från byarna.
Liberalernas åtgärdsförslag för måluppfyllelse
Vilka åtgärder vill då Liberalerna genomföra för att få ned
utsläppen och nå klimatmålen? Huvudnumret är, inte helt oväntat,
”teknikutveckling”. Haken är ju att även en supersnabb elektrifiering
av motorfordonstrafiken inte kommer att fasa ut fossilbränsledrivna
fordon. Sådana kommer i stor utsträckning att färdas på våra gator och
vägar långt in på 2030-talet. Andra åtgärder som föreslås är ”god
tillgänglighet till kollektivtrafik” och ”fler cykelstråk”. Visst det är
ju bra, men det finns nog ingen seriös forskare på klimat- och
transportområdet som skulle hålla med om att detta ens tillnärmelsevis
skulle vara tillräckligt för att nå målen.
En enda av de åtgärder som som nämns kan möjligen ha någon
direkt styrande effekt och det är förslaget om att begränsa
utsläppstunga transporter i ”vissa områden”. Jag säjer möjligen, för om
de utsläppstunga transporterna ersätts av flera, om än mindre
utsläppstunga, transporter är inte mycket vunnet.
Styrets politik är inte att minska utsläppen
Paret Sandberg/Honeths text visar med allt tydlighet att
liberalerna inte är beredda att vidta åtgärder som har verkligt
styrande effekt. Deras politik liknar en låt-gå-politik på klimatets
område. Men det är värre än så. Deras och hela kvintettens politik går i
själva verket ut på att främja ökat bilresande.
Det tydligaste exemplet på detta är deras stöd för breddning av E22
och byggande av en ny motorvägsavfart. Det finns alltför gott om andra
exempel: ny väg över Höjeådalen, slopade p-avgifter, nej till förslag
om bilbegränsningar i stadskärnan etc. Hur oppositionens olika partier
kommer att svara på liberalernas fråga om inställningen till
trängselavgifter återstår att se. För min del anser jag det vara ett
alternativ som allvarligt bör övervägas. Och gärna differentierade
avgifter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar