Scenen var den ännu torrlagda bottnen på
Klostergårdens plaskdamm. Där stod ungdomarna i Kulturskolans
kammarorkester med sina stråkinstrument. På sluttningarna runt om
samlades åhörarna. Eftermiddagssolen lyste från en blå himmel med några
vita moln. De höga trädens nyutslagna grönska omgav oss.
Det var den 3 juni klockan 17. Nu skulle föreställningen Att lyssna till staden framföras, en experimentell konsert skapad av kompositören Ask Kaereby, konstnären Maj Hasager och de unga musikerna.
Konserten inleddes. Ungdomarna rörde stråkarna sakta och
snabbt, knäppte med fingrarna på strängarna och knackade på
instrumentens ljudlådor. De hade under några veckor fångat upp
Klostergårdens ljud och återskapade dem nu på sina instrument. Publiken
lyssnade till de egendomliga tonerna som samklingade med andra ljud
som kunde höras under framförandet: ett barn som ropade, duvornas kutter
i lönnen och bruset från ett Öresundståg långt borta.
Föreställningen omfattade också en ljudvandring genom
Klostergården till de ställen där musikerna hade uppfångat konsertens
ljud. Susande löv och fågelkvitter, en surfbräda, röster från en
parkbänk, en kraxande kråka, fotsteg, ljud från kyrkan och Coop. Så var
föreställningen slut. Deltagarna gick hemåt, funderande över vad de
upplevt och deltagit i.
Det påminde mig om musikexperiment på
Framnäs musikfolkhögskola i slutet av 1960-talet. En av skolans lärare,
Sune Smedeby, var också kompositör. Han beundrade den amerikanske
tonsättaren John Cage som verkade under 1960- och 70-talen och vilkens
idéer fick stort inflytande.
Vid ett tillfälle lät Sune Smedeby skolans orkester framföra en
helt ljudlös komposition. Musikanterna satt orörliga på scenen med sina
instrument. Publiken väntade, tystnad rådde, men snart började man
uppfatta ljud, sedan prassel och mummel, någon hostade. John Cage ville
genom tystnaden låta publiken upptäcka omvärldens ljudlandskap.
Karin medverkade vid presentationen av andra kompositioner av
John Cage. Vid ett tillfälle var hennes roll att sitta stilla mitt i en
fullsatt bänkrad medan skolorkestern spelade. Under ett känsloladdat
violinsolo skulle hon hosta, resa sig och tvinga hela bänkraden att
ställa sig upp medan hon trängde sig ut.
Det var ett påfrestande framträdande, men det blev länge
ihågkommet och omdiskuterat. Dirigenten tyckte att det varit perfekt.
Karin skulle ha älskat föreställningen Att lyssna till staden. Musik är mer än bara toner, kommer att fotsätta och utvidgas.
Gunnar Stensson
P.S. Nu kan vi lyssna till barnens skrik och skratt medan fontänen sprutar i Klostergårdens plaskdamm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar