Offentliga skolor ska aldrig ägas och
drivas av privatägda vinstdrivande koncerner som enligt lag är
förpliktade att uppnå vinst för bolagets ägare på elevernas bekostnad.
För att uppnå vinst satsar friskolekoncernerna på stora klasser
med lätthanterliga elever, dåligt utbildade lärare och kostnadskrävande
reklam, samtidigt som de sparar på skollokaler, skolmat och
skolbibliotek. De ger eleverna glädjebetyg som visserligen hjälper dem
in på gymnasiet men där de ofta misslyckas på grund av dåliga
kunskaper. Sverige är det enda land som tillåter vinstdrivande
privatägda skolor.
Liberalerna presenterade i samband med
regeringsbildningen ett nytt skolprogram som de påstod innebär lösningen
på friskolekoncernernas vinstuttag. De föreslår bland annat att vinst
får utdelas först efter ett par år när en ny skola startas och att
skolor måste uppfylla vissa kvalitetskrav för att tillåtas ta ut vinst.
Moderaten Anne-Marie Pålsson konstaterade i en
Aktuellt-sändning 15/10 att liberalernas förslag om vinstbegränsningar
är lätta att kringgå. Skolkoncernerna kan till exempel grunda
fristående nya bolag som gör vinst genom att sälja skolmat eller hyra
ut lokaler till skolan.
De kan också använda pengar avsedda för undervisning till att
starta nya skolor och därigenom öka koncernens kapital. Sedan kan de
sälja ut verksamheten och håva in vinsten.
Den ryggradslöse svamlaren Johan Pehrsson påstod i programmet att Liberalerna har löst problemen med vinstuttagen.
I tisdags utsågs liberalerna Mats Persson till
utbildningsminister och Lotta Edholm till skolminister. Hon sitter i
styrelsen för Tellusgruppen, en skolkoncern som äger 25 förskolor, 7
grundskolor och ett läxhjälpsföretag. Lotta Edholm äger 12 500 aktier i
koncernen.
Svensk skola är ett typexempel på hur företagen i det nyliberala samhällssystemet fungerar. Ståle Holgersen analyserar många liknande exempel i sin bok Krisernas tid. Han använder ofta begreppen bruksvärde och bytesvärde.
Bruksvärdet i svensk skola är barnens utbildning. Men de
kapitalistiska företagens huvudsyfte är inte att öka bruksvärdet
utan att omvandla det till bytesvärde, vinst och kapital.
Genom vinsten som tas ur skolan samlar koncernen
kapital. Koncernen växer. Kapitalet växer. Kapitalet koncentreras till
allt färre privata ägare.
Samma process har pågått globalt under ett par hundra år av
kolonialism, imperialism och rasism. Världens rikedomar har samlats i
kapitalistiska stater på bekostnad av länder i Amerika, Afrika och
Asien.
Det har samlats hos allt färre människor. Det är också dessa
människor som står för det mesta av den överkonsumtion som håller på
att döda vår jord. De som drabbas först och värst är människorna i syd
som de miljoner i Pakistan som går under i översvämningarna och de
miljoner i Afrikas horn som svälter ihjäl.
Tillväxten är inte hållbar. Jordens resurser är
begränsade. Jordens ekologi förstörs. Klimatkrisen passerar en point of
no return om något decennium. Ståle Holgersen jämför med ett skenande
tåg i de norska fjällen på väg mot undergången.
Det är nödvändigt att bromsa, att övergå från det kapitalistiska
bytesvärdet till naturens och mänsklighetens bruksvärde. Över hela
planeten måste mänskligheten kämpa för ett ekosocialistiskt system.
Ståle Holgersen skriver: ”Ekosocialismen kan ha mycket att lära
från den frihetliga rörelsen, men i en värld med accelererande
klimatförändringar, allt fler pandemier och en härskande klass som bara
blir allt mäktigare kommer man inte undan att makt och förtryck måste
användas för att föra världen i socialistisk riktning. Socialism vid
stupet kommer i hög grad handla om att konfiskera och förbjuda. Ägarskap
måste regleras. Det fossila kapitalet måste förbjudas. Lyxkonsumtion
likaså. Inga individer kan längre ha Tellus som sin lekplats, långt
mindre rymden.”
Vi kan för vår del börja den ekosocialistiska kampen bland annat
genom att kämpa för jämlikhet och rädda våra skolor från fortsatt
utplundring och återföra dem till människornas bruksvärde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar