Att cykla till Malmö går snabbt och
billigt med dagens elcyklar, men den befintliga cykelbanan har många
brister. Att bygga längs järnvägen visade sig dyrt. Att bygga en ny bro
över Höje å skulle ta fem år. Att kryssa sig fram genom St Lars-parken
är farligt, särskilt i tider av rusningstrafik. Så när får vi den för
mer än tio år sedan beslutade supercykelbanan?
Karin Svensson Smith, MP, har hittat en lösning. Hon
fick tips om en metod att bygga cykelbro med ett enkelt modulsystem som
gör bron lätt att uppföra men också lätt att flytta. Den konstruerades
för att lösa problem i Göteborgstrafiken. Den skulle på kort tid kunna
byggas över ån vid Malmövägen.
Vi blev förstås glada när vi läste Jonas Nyréns artikel ”Bro på pelare kan lösa propp för cykelmotorväg” i Sydsvenskan 18/10.
Vi skyndade genast ner till den plats vid Malmövägen
som angavs i artikeln. Det var på morgonen under rusningstid och
trafiken över den smala bron där cykelbanan längs Malmövägen upphör var
intensiv.
”Visst skulle man kunna bygga en cykelbro bredvid den här bron”, sa du.
”Ja och det skulle vara bra också för St Lars-vägen att
slippa den extra belastning som cykelbanan innebär. Jag var nära att bli
påkörd när jag skulle till vårdcentralen i förrgår”, sa jag.
”Och så är det ju fint att bron går lätt att flytta om
man skulle vilja ha den på en annan plats”, sa du. En gul buss
signalerade när den passerade intill oss.
Vi får se om Karin Svensson Smiths motion går igenom i fullmäktige. Vi hoppas det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar