Min glädje över att det från den 1 september i år blev förbjudet att ställa och slänga elrullbrädor på gång- och cykelbanor blev kortvarig. Det visar sig att det inte är kommunen som kan utfärda felparkeringsavgift (”böter”) utan det är enbart polisen som kan göra det. Och då förstår ju alla hur det blir med bötfällning - inte en enda bot kommer sannolikt att utfärdas av polisen. Den enda förbättringen jämfört med läget före den första september kan möjligen vara att det blir lättare för kommunen att forsla bort felparkerade och slängda elrullbrädor, enligt lagen om flyttning av fordon. Men i Lund spelar det ingen större roll om ett nytt eller nygammalt styre bryr sig lika lite om problemen som kvintetten gjort under den gånga mandatperioden.
Cykelstaden Malmö
Malmö ligger före Lund som cykelstad
Malmö har nu börjat satsa på enkelriktade och från
gångtrafik separerade cykelbanor. Ansvarigt kommunalråd där, Andreas
Schönström, har varit tydlig med att denna typ av cykelbanor är
nödvändig för att få en attraktiv infrastruktur för cykel. Ett exempel
på denna typ av cykelbanor lär finnas längs Davidshallsgatan. Jag har
ännu inte hunnit provcykla där, men recension kommer så småningom.
Gatuarbeten
Det pågår just nu en hel del gatuarbeten i Lund. Titt som
tätt är gång- och cykelbanan avspärrad. Det är förstås i och för sej
inget att säja om det - om det vore så att det ordnats en säker
omledning av fotgängare och cyklister. Så är dock sällan fallet. Allt
som oftast står de en skylt med ”Gångtrafik hänvisas till motsatt
sida”. Fotgängare tvingas alltså kliva rakt ut i biltrafiken och
cyklister hänvisas ingenstans alls. Jag erinrar mej att jag redan någon
gång i slutet av 1990-talet tog upp detta problem i Tekniska nämnden.
Nämnden uttalade att i fortsättningen skulle de företag som gräver i
våra gator få förhållningsregler om hur GC-trafiken skulle säkras. Än
idag ser det alltså ungefär lika illa ut som för 25 år sedan. Än idag
är det biltrafiken som är den ”riktiga” trafiken.
Lund och trafikens utsläpp av klimatgaser
Det nya styret i Lund - hur det nu än kommer att se ut -
måste se till att dramatiskt minska utsläppen från biltrafiken om Lund
ska vara en klimatneutral kommun 2030. Det på senare tid förhållandevis
höga priset på fossila drivmedel tycks inte ha minskat biltrafiken
nämnvärt. Ska drivmedelspriser få någon märkbar effekt borde det nog
höjas till minst det dubbla jämfört med idag. Vad ett nytt styre kan
och måste göra är att kraftigt höja p-avgifterna och samtidigt ta bort
de flesta markparkeringar, inte bara i stadskärnan, utan i hela tätorten
(utom fordon för rörelsehindrade, förstås) och också införa
trängselavgifter. Oavsett hur ett nytt styre kommer att se ut lär det
inte hända. Alla partier, utom MP och V, är för fega för att på allvar
ta itu med trafikens utsläpp.
Höghastighetståg
Den blivande regeringen i riket tänker slopa byggandet av
höghastighetståg. Det var dessvärre väntat. Men det är sorgligt att på
detta flagranta sätt fortsatt satsa på bilinfrastruktur och att även
framgent ge fördelar till flyget i förhållande till tågresandet.
Sveriges klimatmål mals ner i en brunblå sörja.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar