2007-02-08

Klimathotet och Lund
av Gunnar Sandin

Detta med klimathot är inte särskilt nytt. Inför folkomröstningen 1980 varnade den kärnkraftsvänliga s-tidningen Arbetet (salig i åminnelse) och sa att om inte de fossila bränslena byts ut så smälter all is och havet stiger tretti meter. Vi i VB tyckte det lät kul att Lund skulle bli hamnstad, men vi fick kärnkraft och klimatdiskussionen dog snabbt ut. Fast nu har det kommit nya klimatlarm, trots att kärnkraften går på högvarv (utom i Forsmark). Vad göra? Den här gången kunde vi till omväxling ta saken på allvar, inte skämta om den framtida fiskehamnen vid Mejeriet utan diskutera vad Lund, dess politiker och övriga befolkning kan göra. Jo vi vet att det viktiga är vad Kina och USA gör men charity begins, som bekant, at home. Därför några funderingar.

Charity begins in Revinge
Just nu behandlas i den kommunala apparaten ett förslag förslag till detaljplan för ett område vid kommunens yttersta gräns. Det handlar om tjugo villatomter i norra kanten av Revingeby, den gamla garnisonsorten. Regementet skapar visserligen sysselsättning ännu, men man får räkna med att flertalet av de nya invånarna kommer att arbetspendla till fjärran orter, till exempel centrala Lund. Persontrafiken på ortens egna järnvägar försvann 1939 respektive 1954. Buss 157 går hela 13 gånger om dagen måndagfredag men kräver byte i Sandby (om man inte ska till Eslöv), så inflyttarna räknar nog med att köra egen bil. Det räknar även stadsbyggnadskontorets planerare med för varje tomt har försetts med två bilplatser. Bilberoendet är bara en aspekt. Hur ska husen värmas? Sannolikt med el, som tack vare Eons sammankopplade nät delvis kommer från tyskt brunkol. Eller med pellets? Det biobränslet gör större nytta i fjärrvärmeanläggningar som är kombinerade med elproduktion.
Slutsats: planen bör underkännas, villorna bör inte byggas. Orter som Revingeby är till själva sin struktur och existens energikrävande.

Södra Vebarp
Satsningen på fjärrvärme var det kanske vettigaste inslaget i den energisparpolitik som initierades under Göran Perssons första år vid makten. Lund ligger väl framme, och bättre blir det när man har kört över de protesterande villaägarna i Örtofta och byggt ett stort biobränsleverk som kan komplettera hetvattenleveranserna från sockerbruket. Det vill säga: Lunds tätort ligger väl till. I de stora byarna, som vi för enkelhetens skull kan sammanfattas med namnet Södra Vebarp, är det el och olja som härskar. Också de skulle förmodligen behöva sina fjärrvärmeverk, men det är en stor och dyr investering.
Vänsterpartiet har yrvaket upptäckt att det saknar representation i och politik för Lunds landsbygd. Fjärrvärme vore en miljö- och klimatvänlig fråga att driva, men man bör inte vänta sej några lokala ovationer. Vi minns hur det gick när det skulle byggas en biogasfabrik åt Dalbyhållet, trots att det är helt naturligt att det luktar avföring på landet. Förslag om byggstopp lär heller inte bli populära. Vad de bägge exemplen visar hur viktigt det är att bygga, i vid mening, energieffektivt. Det finns en insikt om detta i policydokument som LundaMaTs II men tillämpningen är hittills svag. Det borde bli ändring på det nu.

Mer piska i trafiken!
Sen handlar det förstås om trafik. Om kollektivtrafik i allmänhet och eldriven sådan i synnerhet, om järn- och spårvägar. Det strategin, som kan kallas pull eller "morot", det vill säga att skapa ett attraktivt alternativ, kostar emellertid skjortan och tar, med nuvarande grannhänsyn och allsköns miljöprövningar en ohygglig tid att genomföra. Det finns en mycket billigare och framför allt snabbare strategi, push eller "piska". Den har många varianter som alla går ut på att försvåra bilkörandet: stänga av gator, upphöra med snöröjning och annat underhåll, fler gupp, högre p-avgifter men framför allt eliminering av p-platser. Finns det ingen plats att ställa bilen på så tar man den inte, en strategi som med framgång har tillämpats i Köpenhamn.
Ett småskaligt men konkret och aktuellt exempel, liksom det från Revinge: just nu planeras en gångtunnel under Fjelievägen som ska förbinda Nova och Mobilia. Gångtunnlar är väl bra? Nej, inte här. Förutom att pengarna kan användas bättre så binder man samman Novaområdet med en stor lågprisbutik för livsmedel, och så blir området bekvämare och attraktivare för bilister.

Glöm inte symbolerna!
Vi ska inte i klimatdebatten moralisera över enskilda personer, säger Fredrik Reinfeldt och fortsätter att köra sin stora jeep på Sveavägen. Jo, det ska man! Symbolhandlingar är viktiga. Ska klimatpolitiken bli trovärdig gäller för både individer (till exempel vänsterpartiets miljöansvarig Vilmer Andersen som körde sin stora förmånsbil parallellt med järnvägen mellan Malmö och Kristianstad), myndigheter och kommuner. Konkret för Lunds del: förbud för tjänsteresor med flyg till Stockholm, inga förmånsbilar till kommunala tjänstemän. Effekterna är måttliga men exemplet är viktigt.
Och hur ska politikerna driva detta? På alla sätt som står till buds: motioner, interpellationer, enkla frågor, reservationer, protokollsanteckningar. Inte minst gå in i debatten, på Internet och insändarsidor (gärna i VB). Visa att man leder utvecklingen, inte slappt följer den.

Inga kommentarer: