2007-04-19

Rödgrön enighet – och oenighet av
un

Vid Tekniska nämndens möte i veckan som gick behandlades förslag till budget för år 2008 och de därefter följande två åren.
Den rödgröna gruppen var enig om att gå emot borgarnas förslag om taxehöjningar i kollektivtrafiken. Enig var man också mot den politiska majoritetens förslag att lägga ut höjningen av vattentaxan enbart på den fasta avgiften. Av tradition vill de rödgröna att den rörliga delen ska väga tyngre, eftersom hushållen själv i stor utsträckning kan påverka den delen.

Nej till blomsterprogram från borgarna
Tekniska förvaltningen hade föreslagit att nämnden, utöver den givna budgetramen, skulle begära 1,2 miljoner kr för blomsteranläggningar. Det ville inte borgarna, men de rödgröna röstade enhälligt för. Vidare ville förvaltningen att nämnden skulle begära 1,5 miljoner för förbättrat gatuunderhåll och 1 miljon extra för parkunderhåll. Borgarna är nöjda med sakernas nuvarande tillstånd och röstade emot, medan de rödgröna även här var för.

Oenighet
Förslag fanns om att ändra färdtjänsttaxan, vilken i vissa resrelationer (de kortare) kommer att bli en höjning. Här ville Demokratisk Vänster och v att färdtjänsttaxan successivt ska anpassas till taxan i den allmänna kollektivtrafiken. S och mp röstade tillsammans med borgarna igenom den nya taxan.

Trädets år 2008
Oenigheten inom den rödgröna bestod även i andra budgetfrågor. Demokratisk vänster, som enbart har en ersättarplats i nämnden och därmed normalt sett saknar röst- och yrkanderätt, pläderade för att en miljon extra skulle begäras utöver förvaltningens förslag för att göra år 2008 till ”Trädets År” i Lunds kommun. Dvs. DV vill göra en rejäl satsning på åter- och nyplantering av träd och sätta trädens betydelse för tätortsmiljön i fokus under år 2008.

Stimulans till ökad biltrafik
Vidare förespråkade DV att nämnden skulle besluta avslå förslag till investeringar i trafikplats Råby och Sydöstra vägen. Dessa anläggningar kommer att kosta skattebetalarna i runda slängar 120 miljoner kronor – pengar som i stället kunnat användas för investeringar i miljövänlig spårtrafik. Avslag ville DV också ha på investeringar på 9 miljoner i en rondell och en gc-tunnel i korsningen Förhandlingsvägen-Riksväg 16. Investeringens främsta syfte är att öka framkomligheten för biltrafiken till Nova Lund. Beklagligtvis hakade inget av de övriga rödgröna partierna – och än mindre borgarna, förstås – på DV:s förslag. Men det har de en ny chans att göra när förslagen i juni kommer på kommunfullmäktiges bord för beslut.

Inga kommentarer: