2009-01-15

Ehud Olmert förödmjukar Condoleeza Rice
av Gunnar Stensson

Källa AFP
Ehud Olmert skröt i ett valtal nyligen med att han tvingat den amerikanska utrikesministern Condoleeza Rice att lägga ner USAs röst vid säkerhetsrådets omröstning om omedelbart eldupphör och israeliskt tillbakadragande.
Olmert ringde upp Vita Huset och krävde att få tala med president Bush. Tio minuter återstod före omröstningen i säkerhetsrådet.
”Jag sa: koppla mig till Bush! De svarade att han var mitt uppe i ett tal i Philadelphia. Jag sa att det brydde jag mig inte om.
Jag måste tala med honom nu! Han klev ner från podiet och talade med mig. Jag sa: Förenta staterna får inte rösta för resolutionen. Förenta staterna får inte rösta för en sådan resolution! George ringde genast upp utrikesministern och befallde henne att lägga ner sin röst.”
Fjorton av säkerhetsrådets 15 medlemmar röstade för resolutionen. USA la ner sin röst.
Olmert berättade att hans uppringning och president Bushs tillrättavisning hade gjort Condoleeza Rice ”röd i ansiktet”. Det var hon som hade ”kokat ihop, formulerat och manövrerat resolutionen fram till en omröstning”.
Hon blev utskämd, konstaterade Olmert belåten.
Och Israel kunde fortsätta slakten på palestinier.
Det positiva i historien är att den visar att Condoleeza Rice är mer seriös än Bush. Hade hon vägrat lyda kunde det ha räddat hennes eftermäle.

1 kommentar:

Anonym sa...

Läs om AIPAC, den mäktiga israeliska lobbyn i USA. Den styr hela kongressen och senaten. Den som är emot, blir inte politiskt långlivad. Därför är topp politikerna alla AIPAC: George Bush, Bush Sr, Bill Clinton, Hillary Clinton, Obama, Dick Cheney, etc.

Läs och googla lite om AIPAC. Helt häpnadsväckande. Det var pga AIPACs makt som Bush kunde vinna över Al Gore, trots Al Gore fick flera röster. AIPAC kör över presidenten, det finns många anekdoter. Som t.ex. denna artikel.