Efter tre års utredande har den borgerliga majoriteten lyckats driva fram ett delbeslut om Lunds centrum och trafiken. De fokuserar helt på att få bort regionbussarna från Lunds centrum. Men vilket blir priset?
För det första försämras tillgängligheten med kollektivtrafik till centrum. Detta märks allra tydligast för gymnasieeleverna eftersom de är många som ska till samma ställe, men det drabbar naturligtvis även andra med olika mål för sina resor. Dessa försämringar, med närmare kilometerlånga avstånd till skolor och arbetsplatser kan inte accepteras.
För det andra blir följden att tillgängligheten med personbil till centrum i många fall blir betydligt bättre än med kollektivtrafik. En trolig effekt av detta kommer att vara att bussåkandet minskar och personbilstrafiken ökar, bland annat kommer fler elever att bli skjutsade till Spyken och Katte av föräldrar från till exempel Veberöd och Staffanstorp. Därtill kommer fler arbetspendlare och besökare till centrum att välja bilen. Detta kommer att leda till ökad trafik i centrum, inte minskad. Det är därtill usel miljöpolitik som aldrig kan försvaras.
För det tredje innebär beslutet att Lundalänken i sin sträckning genom centrum och söderut mot Staffanstorp bryts. Hittills har Lunds kommun arbetat enligt konceptet Tänk spårvagn – åk buss. I väntan på spårvägsinvesteringar trafikeras sträckan med tät busstrafik. Detta blir nu på sin höjd giltigt för Lundalänkens sträckning mot nordöst, men centrum och sträckningen söderut ger man upp.
För det fjärde finns det andra och betydligt mer verksamma åtgärder som borde vidtas för att öka framkomligheten och trivseln i centrum. Bland annat borde personbilstrafiken på Bangatan förbi stationen, som skapar ett konstant kaos morgnar och kvällar, stoppas. Dessutom borde det illa respekterade låset förbi Stortorget säkras genom fysiska åtgärder.
Mats Olsson, Vänsterpartiet
2010-04-15
Är regionbussarna problemet? av Mats Olsson
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar