Nån gång runt mitten av 90-talet lanserade den kanadensiska antikapitalistiska tidskriften Adbusters Buy Nothing Day.
Det gäller att ta ställning mot skenande konsumism genom att hålla sig borta från butikerna i 24 timmar. Samtidigt vinner man en lördag av frid mitt i julhetsen.
Köp-ingenting-dagen uppmärksammas nu över hela världen, från Sverige till Hongkong.
Kalle Lasn, en av tidskriftens grundare, vill i år gå ännu längre. Han vill att vi ska bojkotta hela det groteska överflöds- och prylvansinne, som har kidnappat julen och förvandlat december till en månadslång kampanj för vinst genom kommersialism och konsumism.
”Vi måste befria julen från de kommersiella kidnapparna”, säger han.
Adbusters har uträttat mer än vanligt i år. I tidskriftens julinummer återfanns en helsida med följande enkla budskap: Occupy Wall Street, September 17th. Bring Tents.
Texten tände gnistan till vårt millenniums hittills mest uppmärksammade proteströrelse. Tusentals demonstranter samlades i Zuccottiparken vid Wall Street, utanför St Paul-katedralen i London och i hundratals städer över USA, Canada och Europa.
Lasn hade råkat formulera ett budskap som vann global anslutning. Han säger att han inspirerades av det som hände i Tunisien och Egypten där raka budskap i sociala media utlöste revolutioner.
Tanken var att ta över den globala kapitalismens hjärta. Det märkliga är att det var möjligt att göra det för en liten redaktion med ett dussin medarbetare som sedan kunde sätta sig i sina stolar och bevittna hur deras budskap fångade hela världens fantasi (något att drömma om för VB!).
Vi har nått en brytpunkt, menar Kalle Lasn. Det ekonomiska systemet har hanterats som ett globalt kasino. Ingen av de politiska ledarna tycks fatta vad i helvete det är de håller på med.
Och nu står sju miljarder av oss inför en hotande ekologisk kris. De unga ser en framtid där systemet inte längre fungerar. Vi har hamnat i ett läge där det inte finns någon framtid alls om vi inte kämpar för en helt annan värld.
Lasn berättar vad som fick honom att starta Adbusters. En tv-commercial från den kanadensiska skogsindustrin hade gett en vilseledande beskrivning av skogsbolagens framfart i Kanadas skogar. Lasn producerade en 30 sekunders kritisk kommentar. Men tv-bolaget vägrade ta in den.
Det kom honom att inse hur alla våra media är infiltrerade med prokonsumtions-budskap och hur alla aspekter av våra liv på ett eller annat sätt kontrolleras av konsumtionsmaskinen. Den amerikanske genomsnittskonsumenten konsumerar idag tre gånger mer än han gjorde 1950.
Lasn måste alltså skapa Adbusters, en konsumtionsmotståndarbas. I många år var den bara en liten vänstertidskrift på dåligt papper. Kalle Lasn, som nu är i 70-årsålderna, kände att han nog måste acceptera att dö som ännu en isolerad systemkritiker utan inflytande.
Adbusters är idag läst i hela världen utan att ha gjort någon som helst reklam för sig. Inom kort publicerar en svensk Adbuster-grupp en svensk hemsida.
Kalle Lasn iakttar med häpnad det han satt igång. Det känns större och större, som om miljontals människor runt om i världen är beredda att leka en katt och råtta-lek med kapitalismens agenter.
Visst känns det bra, men jag har en ohygglig känsla i magen av att den ekonomiska tortyr som nu drabbar människorna bara är en början. Det krävs en otroligt radikal omvandling för att vår planet ska fungera i framtiden.
Referat av artikeln ”Buy Nothing Day: Adbusters´ role in the global Occupy movement”, Lena Corner, Independent 20/11.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar