2011-12-01

Politisk diversehandel av Ulf Nymark

Hemtjänst
Borgarnas försök att privatisera hemtjänsten har blivit ett fiasko. En överväldigande majoritet av brukarna har aktivt eller passivt valt att ha kommunens egen hemtjänstpersonal som utförare. För att gynna privatkapitalet har borgarna nu beslutat att om de hemtjänstsökande som inte uttryckligen väljer kommunal hemtjänst ska pytsas ut de privata företagen. Borgarna ska alltså göda de privata bolagen med ”kunder”. Bedrövligt!

Ny parkeringsnorm - samma planeringsinriktning
Parkeringsnorm kallas de tumregler som kommunen beslutar ska gälla för parkeringsytor när nya bostäder och verksamhetslokaler byggs. P-normen har varit en utformad som en miniminorm, dvs i detaljplanerna har föreskrivits en minsta nivå på antalet p-platser för bilar.
   Nu är en ny p-norm på väg fram för beslut. Den som väntat på att p-normen för bilar helt skulle slopas, eller att den skulle utformas som en maximinorm, dvs föreskriva hur många p-platser som man som mest får bygga har väntat förgäves. Det blir enbart smärre justeringar av normen. Bilen som styrande norm i samhällsplaneringen kommer därmed att leva kvar i Lunds kommun.

Kommunfullmäktiges dagordning
Sedan lång tid tillbaka har kommunen i sina dagspressannonser för fullmäktigesamman- trädena återgett hela dagordningen, dvs samtliga ärenden har förtecknats.  Nu ser det ut att bli slut med det. Fullmäktiges demokratiberedning (!) föreslår nu att fullmäktiges presidium ska välja ut vilka ärendepunkter som ska med i annonsen. Presidiet ska alltså gallra. Anledningen säjs vara besparingsskäl – man sparar några kronor per sammanträde. Samtidigt skapar man ett kraftigt underskott – ett demokratiskt underskott. För nog är det väl en fråga om demokrati att kommuninvånarna lätt ska kunna informera sig om vad deras befullmäktigade ombud har för sig?
   Dessbättre finns det fortfarande chans att beredningens föreslag inte går igenom: i kommunstyrelsen i onsdags beslutades om återremiss till kommunkontoret. Uppdraget var att redovisa hur mycket kommunen skulle spara – denna uppgift fanns märkligt nog inte med i beslutsunderlaget.

Uppföljning av klimatmål
I fjol höstas beslutade kommunfullmäktige om nya klimatmål för Lund. Utsläppen av växthusgaser ska minska minst 50% till 2020, och vara nära noll år 2050. I samband med detta gavs också kommunstyrelsen i uppdrag att kommunicera och följa upp målen årligen.
Någon uppföljning av målen för år 2011 har mej veterligt inte gjorts ännu. Men det är förstås fortfarande kvar 30 dagar av av året …

Borgarna säljer ut Borgarparken
Nu är det klart: borgarna välkomnar privata byggbolag i Borgarparken på norr. Det är JM:s Seniorgården, ett företag som har som affärsidé att bygga lyxbostäder för åldersgruppen 55 plus i parker och andra superattraktiva lägen, som ska få bygga i parken. Det finns all anledning att måla fan på väggen: detta är bara en början på borgarnas utförsäljning av parker till byggbolagen. En enig opposition gick emot detta förslag och ville rädda kvar Borgarparken åt de boende på norr. Ja, varför bygga i parker när det finns gott om utrymme för bostäder på de groteskt överdimensionerade trafik- och p-platsytorna för motortrafiken?

Bensinskatt drabbar inte de fattigaste hårdast
Så är det då (än en gång?) vetenskapligt dokumenterat: bensinskatten drabbar inte de fattigaste hårdast, inte ens hög bensinskatt. I Sverige är bensinskatten klassmässigt neutral, i USA; Indien, Kina och i u-länder slår bensinskatten hårdast mot höginkomsttagarna. Det visar den forskning som Thomas Sterner, professor i miljöekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, tillsammans med ett stort antal andra forskare nu redovisar i samband med klimatmötet i Durban.
   Professor Sterner säjer också att bensinskatten är det enda politiska verktyg hittills som faktiskt leder till minskad koldioxidhalt i atmosfären, till skillnad från Kyotoprotokollet och EU:s handel med utsläppsrätter. För övrigt påpekar Sterner att de fattigaste knappast är innehavare av bilar.

Lövhalka inget problem för borgarna
Demokratisk Vänsters interpellation riktad till Tekniska nämndens ordförande om halka på gång- och cykelvägar på grund av löv blev besvarad härförliden. Tekniska nämndens m-märkte ordförande Johannessen medgav att  lövhalka kan vara ett problem, men menade att det var svårt att göra någonting åt. (Ett tips: avlägsna löven!) Dessutom är det ju framför allt fotgängare och cyklister som drabbas, så det är ju inte så allvarligt. Det där sista sa inte Johannessen, men det låg liksom som en undermening i hans svar. För nog hade kommunen utarbetat ett omfattande och kostsamt program för lövhalkebekämpning om bilister hade drabbats i lika hög grad som gående och cyklister?!

Inga kommentarer: