Förslag till detaljplan för ”Odarslöv 13 m.fl” är efter beslut av en mycket bred majoritet (borgare och socialdemokrater) i Byggnadsnämnden nu ute på samråd. Och denna detaljplan är ju inte vilken dussinplan som helst: det gäller ESS, en anläggning som – på gott och på ont – kommer att få en enormt stor betydelse för Lunds framtid. ESS-planen är utan tvekan den viktigaste planen för Lund under 2000-talets första två decennier. Inget bygge och ingen verksamhetsetablering kommer att under de närmaste decennierna påverka kommunen i tillnärmelsevis så stor omfattning.
En grannlaga uppgift
Att processa och besluta om en detaljplan för ESS-området är således en utomordentligt grannlaga uppgift för kommunens förtroendevalda. Det tarvar extra omsorg och extra eftertanke. Skulle man vilja tro. Byggnadsnämndens beslut har sålunda föregåtts av en omfattande genomlysning av problem och möjligheter, där varje enskildhet i planen har stötts och blötts i olika omgångar? Icke så!
I stället hafsas en detaljplan fram. En detaljplan som praktiskt taget är renons på bindande detaljer. Lundaborna får nu försöka begrunda och ha synpunkter på en plan som är nästintill innehållslös. Dvs planen föreskriver inte som brukligt är placeringar och bestämmelser om byggnaders yta, höjd och utformning, ingenting om grönområden etc, ingenting om trafikföring för bil och spårväg. Kort uttryckt: detaljplanen saknar sådana föreskrifter som så att säga konstituerar själva begreppet detaljplan.
Ingen spårväg
Märk väl: detaljplanens bindande* del innehåller, i motsats till t ex Program för detaljplan från 2010 och i motsats till den tjusiga ”visionen” för Brunnshög ingenting om spårväg! Sådana ”detaljer” ska läggas till i ett senare skede, alltså i utställningsskedet! Sägs det. Av samma borgare som ofta med indignerat darr på stämman beskyller oppositionen för att komma med sina förslag till ändringar i detaljplaner för sent!
Förlorad helhet
En annan märklig hantering är att protokollets paragraf om ESS snabbjusterades redan dagen efter beslutet. Varför denna brådska kan man undra - det är långt kvar till möjlig byggstart och sålunda gott om tid för normal hantering.
Till yttermera visso tas beslutet om detaljplan innan Fördjupning av översiktsplan för Brunnshögsområdet har antagits. Den normala gången är ju att Fördjupning av översiktsplan (om nu en sådan ska tas fram) föregår detaljplan. Men nu vänder borgarna uppochner på kuttingen och tar detaljplanen först. Och väl att märka: Fördjupning av översiktsplanen finns inom kort på Byggnadsnämndens bord så det hade gått utmärkt bra att invända detta plandokument för att få en bild av helheten Brunnshög, t ex vad gäller trafik och sammantagen miljöpåverkan. Men genom att ta en detaljplan utan att sätta in den i en helhet tillämpar man de ”små detaljplanernas tyranni” – en pusselbit i en helhet rycks ut ur sitt sammanhang och kopplas inte ihop med omgivningen. Helheten går förlorad.
Specialbehandling
Specialbehandlingen av denna detaljplan kan alltså sammanfattas i följande tre punkter:
1. En detaljplan som i stort sett saknar föreskrifter. Byggnadskroppar, spårväg, cykelvägar och gator saknas, liksom kopplingen till omgivningen.
En grannlaga uppgift
Att processa och besluta om en detaljplan för ESS-området är således en utomordentligt grannlaga uppgift för kommunens förtroendevalda. Det tarvar extra omsorg och extra eftertanke. Skulle man vilja tro. Byggnadsnämndens beslut har sålunda föregåtts av en omfattande genomlysning av problem och möjligheter, där varje enskildhet i planen har stötts och blötts i olika omgångar? Icke så!
I stället hafsas en detaljplan fram. En detaljplan som praktiskt taget är renons på bindande detaljer. Lundaborna får nu försöka begrunda och ha synpunkter på en plan som är nästintill innehållslös. Dvs planen föreskriver inte som brukligt är placeringar och bestämmelser om byggnaders yta, höjd och utformning, ingenting om grönområden etc, ingenting om trafikföring för bil och spårväg. Kort uttryckt: detaljplanen saknar sådana föreskrifter som så att säga konstituerar själva begreppet detaljplan.
Ingen spårväg
Märk väl: detaljplanens bindande* del innehåller, i motsats till t ex Program för detaljplan från 2010 och i motsats till den tjusiga ”visionen” för Brunnshög ingenting om spårväg! Sådana ”detaljer” ska läggas till i ett senare skede, alltså i utställningsskedet! Sägs det. Av samma borgare som ofta med indignerat darr på stämman beskyller oppositionen för att komma med sina förslag till ändringar i detaljplaner för sent!
Förlorad helhet
En annan märklig hantering är att protokollets paragraf om ESS snabbjusterades redan dagen efter beslutet. Varför denna brådska kan man undra - det är långt kvar till möjlig byggstart och sålunda gott om tid för normal hantering.
Till yttermera visso tas beslutet om detaljplan innan Fördjupning av översiktsplan för Brunnshögsområdet har antagits. Den normala gången är ju att Fördjupning av översiktsplan (om nu en sådan ska tas fram) föregår detaljplan. Men nu vänder borgarna uppochner på kuttingen och tar detaljplanen först. Och väl att märka: Fördjupning av översiktsplanen finns inom kort på Byggnadsnämndens bord så det hade gått utmärkt bra att invända detta plandokument för att få en bild av helheten Brunnshög, t ex vad gäller trafik och sammantagen miljöpåverkan. Men genom att ta en detaljplan utan att sätta in den i en helhet tillämpar man de ”små detaljplanernas tyranni” – en pusselbit i en helhet rycks ut ur sitt sammanhang och kopplas inte ihop med omgivningen. Helheten går förlorad.
Specialbehandling
Specialbehandlingen av denna detaljplan kan alltså sammanfattas i följande tre punkter:
1. En detaljplan som i stort sett saknar föreskrifter. Byggnadskroppar, spårväg, cykelvägar och gator saknas, liksom kopplingen till omgivningen.
2. Beslutsprotokollet snabbjusteras.
3. Detaljplanen tas fram – tvärtemot gängse praxis och helt ologiskt – innan Fördjupning av översiktsplan har antagits.
MP, V och DV: Omarbeta planen!
Delar av den politiska oppositionen, MP, V och DV, ville inte att planen skulle sändas ut på samråd i det föreslagna skicket. Man yrkade att nämnden skulle skicka tillbaka förslaget till Stadsbyggnadskontoret för omarbetning så att spårvägen ritades in i planområdet, att gångavstånd till anläggningen mellan bilparkering och kollektivtrafikhållplatser blev ungefär lika långt (DV får inte yrka i nämnden). Vidare föreslog man att en dokumentation av anläggningens totala klimatpåverkan skulle genomföras och att en klimatkonsekvens- beskrivning för hela Brunnshögsområdet skulle genomföras innan planen antas.
Ett par hundar begravda
Och varför har nu borgarna hanterat planen på detta onormala sätt? Det finns minst ett par hundar begravda här. En begravd hund är frånvaron av spårväg. Här fordras det inte ett särskilt stort mått av politisk intelligens för att inse att bakgrunden är att borgarna har börjat inse att de inte kan hålla sitt vallöfte om spårtrafik till Brunnshög och ESS. Men man försöker ännu en tid att hålla skenet uppe. T ex genom att det i textdelen till detaljplanen pratas om spårväg – men textdelen är bara lös ammunition, den är inte på något sätt bindande. Eller genom att i en protokollsanteckning beklaga att spårvägen inte finns med och uttrycka en önskan om en sådan. Ibland – vid för dem lägliga tillfällen – låtsas borgarna inte om att det är de som har makten.
Tyvärr anslöt sig socialdemokraterna till de borgerligas detaljplaneförslag – om än under viss vånda, och med en protokollsanteckning om att de ville ha en spårväg inlagd i planen. Men varför borgarna har så bråttom att få fram en ofullständig detaljplan finns det för närvarande ingen bra förklaring till. De själva vill inte ens lämna en dålig förklaring. Här ligger ytterligare en jycke begravd.
Ingen spårväg med borgerlig majoritet?
Det är möjligt att det så småningom läggs in en spårväg och vagndepå i planen. Det är också möjligt och antagligen troligt, att spårvägen dyker upp i en annan plan, för området som ligger intill ESS, alltså långt från anläggningen. Då försvagas kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot biltrafiken. För bilparkeringarna – det kan man vara säker på – kommer att placeras utanför dörrarna till ESS och byggnaderna i den s k Vetenskapsbyn (”Scientic Village” som det heter på nylundensiska).
Även om ett spårreservat kommer att ritas in i ett senare skede innebär ju detta tyvärr inte att det kommer att bli en spårväg. Borgarna har svikit sitt vallöfte om trafikstart för spårtrafiken 2014.
Men alla löften och alla planer faller på att borgarna inte klarar av finansieringen. Min dystra spådom för framtiden är att det inte under detta decennium kommer att bli någon spårtrafik till Brunnshög och ESS – om borgarna får fortsatt majoritet. ESS blir ett lugubert och biltillvänt verksamhetsområde långt ute i Lunds periferi. Jag önskar verkligen att jag inte blir sannspådd!
Ulf Nymark
* En detaljplanehandling består av flera olika delar: planbeskrivning, genomförandebeskrivning, illustrationskarta m m – men det är enbart detaljplanekartan som är juridiskt bindande
3. Detaljplanen tas fram – tvärtemot gängse praxis och helt ologiskt – innan Fördjupning av översiktsplan har antagits.
MP, V och DV: Omarbeta planen!
Delar av den politiska oppositionen, MP, V och DV, ville inte att planen skulle sändas ut på samråd i det föreslagna skicket. Man yrkade att nämnden skulle skicka tillbaka förslaget till Stadsbyggnadskontoret för omarbetning så att spårvägen ritades in i planområdet, att gångavstånd till anläggningen mellan bilparkering och kollektivtrafikhållplatser blev ungefär lika långt (DV får inte yrka i nämnden). Vidare föreslog man att en dokumentation av anläggningens totala klimatpåverkan skulle genomföras och att en klimatkonsekvens- beskrivning för hela Brunnshögsområdet skulle genomföras innan planen antas.
Ett par hundar begravda
Och varför har nu borgarna hanterat planen på detta onormala sätt? Det finns minst ett par hundar begravda här. En begravd hund är frånvaron av spårväg. Här fordras det inte ett särskilt stort mått av politisk intelligens för att inse att bakgrunden är att borgarna har börjat inse att de inte kan hålla sitt vallöfte om spårtrafik till Brunnshög och ESS. Men man försöker ännu en tid att hålla skenet uppe. T ex genom att det i textdelen till detaljplanen pratas om spårväg – men textdelen är bara lös ammunition, den är inte på något sätt bindande. Eller genom att i en protokollsanteckning beklaga att spårvägen inte finns med och uttrycka en önskan om en sådan. Ibland – vid för dem lägliga tillfällen – låtsas borgarna inte om att det är de som har makten.
Tyvärr anslöt sig socialdemokraterna till de borgerligas detaljplaneförslag – om än under viss vånda, och med en protokollsanteckning om att de ville ha en spårväg inlagd i planen. Men varför borgarna har så bråttom att få fram en ofullständig detaljplan finns det för närvarande ingen bra förklaring till. De själva vill inte ens lämna en dålig förklaring. Här ligger ytterligare en jycke begravd.
Ingen spårväg med borgerlig majoritet?
Det är möjligt att det så småningom läggs in en spårväg och vagndepå i planen. Det är också möjligt och antagligen troligt, att spårvägen dyker upp i en annan plan, för området som ligger intill ESS, alltså långt från anläggningen. Då försvagas kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot biltrafiken. För bilparkeringarna – det kan man vara säker på – kommer att placeras utanför dörrarna till ESS och byggnaderna i den s k Vetenskapsbyn (”Scientic Village” som det heter på nylundensiska).
Även om ett spårreservat kommer att ritas in i ett senare skede innebär ju detta tyvärr inte att det kommer att bli en spårväg. Borgarna har svikit sitt vallöfte om trafikstart för spårtrafiken 2014.
Men alla löften och alla planer faller på att borgarna inte klarar av finansieringen. Min dystra spådom för framtiden är att det inte under detta decennium kommer att bli någon spårtrafik till Brunnshög och ESS – om borgarna får fortsatt majoritet. ESS blir ett lugubert och biltillvänt verksamhetsområde långt ute i Lunds periferi. Jag önskar verkligen att jag inte blir sannspådd!
Ulf Nymark
* En detaljplanehandling består av flera olika delar: planbeskrivning, genomförandebeskrivning, illustrationskarta m m – men det är enbart detaljplanekartan som är juridiskt bindande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar