Atomkraft – framtidens energi?
Mer atomkraft vill statliga Vattenfall och flera borgerliga partier
ha. Bra om dessa atomkraftskramare ville ta sig en funderare på vad en
nordamerikansk man vid namn Jeff Immelt säjer: ”Atomkraft är så dyr i
jämförelse med andra former av energi att den är verkligt svår att
motivera.” Herr Immelt är inte mister vem som helst: han är VD för ett
av världens största företag inom elbranschen - General Electric.
Emporia – framtidens handel?
Ett nytt externt köptempel ska öppna utanför Malmö. Emporia ska det
heta. Kring Emporia är det nu euphoria. 7000 nya jobb kommer att
skapas. Säjs det. Detta med nya köptempels jobbskapande kapacitet
tillhör borgerlighetens och marknadsnissarnas mest omhuldade myter. För
en myt är det förstås. Inom handel skapas i princip bara nya
jobbtillfällen som i den utsträckning som handelns samlade omsättning
ökar. Fast rationaliseringar som t ex självbetjäningskassor motverkar
förstås den eventuella ökning av jobbtillfällen som tillväxten av
omsättningen kan skapa. Blir det 7000 arbetstillfällen vid Emporia
försvinner i princip 7000 jobb någon annanstans i Malmö och Skåne. För
min del önskar jag att detta köptempel går samma öde till mötes som
drabbade den iberiska staden med samma namn omkring år i slutet av
200-talet efter vår tideräkning. Staden raserades då av frankerna.
Givetvis menar jag inte att frankerna ska förgöra Malmös Emporia – men
jag hoppas innerligt att Marknadskrafternas ”kreativa förstörelse” så
snart som möjligt ska drabba köptemplet.
Elbilar – framtidens motorfordon?
När nu etanol, raps, palmolja med flera ickefossila
motorfordonsbränslen visat sig vara föga miljö- och klimatvänliga ser
många elbilen som en biltrafikanternas frälsare. Men hur ser det
egentligen ut på elbilsmarknaden? Den globala konsultfirman Roland
Berger Strategy Consultants har enlig Svenska Dagbladet kartlagt
marknaden. Knappt en promille av världens totala bilförsäljning utgörs
av elbilar. Den försäljning som sker är extremt beroende av statliga
subventioner. ”I princip är det så att om man inte har stora
subventioner för elbilarna, så säljer man inte några”, säjer, Per M.
Nilsson, talesperson för företaget. Det krävs ”stora subventioner, i
storleksordningen 100 000 kronor, för att elbilen ska få någon
spridning”, enligt konsultföretaget. För min del tror jag inte att ens
de mest bilvurmande borgare skulle vara beredda till så stora
subventioner till bilägarna. Men man kan inte vara säker … Hur som
helst fastslår Riksrevisionen i en rapport att elbilarna år 2020 kommer
att ha minskat personbilsflottans koldioxidutsläpp med mindre än en
procent! Men biogas och andra klimatvänliga biodrivmedel då?
Riksrevisonen räknar med att biodrivmedel kan minska utsläppen av
växthusgaser med mellan 6 och 12 procent år 2020 – men då har inte
hänsyn tagits till förändrad markanvändning. Dessa minimala
utsläppsminskningar är givetvis långt ifrån vad som behövs för att nå
klimatmålen. Rapporten är ytterligare ett tungt vägande dokument som
visar att det finns ett enda verkligt effektivt sätt att reducera
utsläppen från transportsektorn och det är förstås att bilresandet
minskar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar