Det var en munter kväll i Auditoriet på Kulturen i lördags. På scenen
till höger Röda Kapellet, orkestern vars medlemmar i mer än 40 år
marscherat på gator och torg, med åren och professorstitlarna allt
stelbentare, till vänster kören Svart på Vitt, något yngre, garvade
aktivister från demonstrationer mot apartheid, för Palestina och för
jämställdhet i tidigt 70-tal med paroller som: Ropen skalla, daghem åt
alla!
I salongen deras publik, kvinnor, 1960- och 70-talens hänförande
skönheter, nyss glödande banderollbärare, och män, något medfarna, men
outslitliga, med erfarenheter från Vietnamdemonstrationer och
demonstrationer mot Sovjetunionen och för Tjeckoslovakien, Chile och
Sydafrika
Instrumenten kastar ljusblixtar när musikerna lyfter dem, där finns
luckor i leden, men de har fyllts av nya talanger, körens blickar
riktas mot orkestern, en, ska vi säga öronbedövande, tystnad och total
koncentration uppstår. Per Falk, stabil som en Buddha i granit, höjer
taktpinnen och slår igång musiken.
Dessförinnan har Sten Henriksson redovisat Röda Kapellets
musikstrategi, vad ett band åldrande revolutionära amatörer kan ta itu
med: politisk blåsorkestermusik med moderna harmonier i traditionen
efter Hanns Eisler, den socialistiske kompositören som skrev musik till
Bert Brechts pjäser och följde honom i landsflykten.
Dessförinnan har också Lars-Håkan Svensson presenterat Harold
Pinter, dramatikern, socialisten och den politiske aktivisten, som,
redan märkt av döden, skrivit kvällens tre dikter.
Kompositören, Håkan B Carlsson, kulturskolans rektor, sitter ödmjukt
skymd i publiken i spänd väntan på att för första gången få höra sitt
verk framföras inför publik.
Äntligen skräller musiken igång, kabarémusik, marschmusik,
slagdängor, med intrikata harmonier. Kören sjunger, som Majakovskij,
för full hals, och sången flödar hård och stridslysten, hämtad direkt
från gatorna och torgen i London, Berlin, Barcelona, Paris eller
Santiago. Occupy Wall Street!
The world´s about to break. Don´t look!
Stormande applåder för kören, för orkestern, för kompositören, för Harold Pinter.
Publiken tränger sig ut, gladare än den kom in. Skriande kajor i
Lundagårdsträdens mörka lövmassor, människohopar flytande omkring i
septembermörkret. Tusen röster. Och en ny föreställning börjar i
Kulturens auditorium.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar