Idag, 9/10, presenterades det med spänning väntade resultatet i Lärarförbundets skolranking ”Bästa skolkommun”.
Och Lunds kommun ligger fortfarande bland de tio bästa. Men nätt och jämnt.
För sju, åtta år sedan låg Lund i topp. Åren av Alliansstyre
har sänkt placeringen. Förra året fick Lund en niondeplats, i år har vi
sjunkit ytterligare, till nummer 10. Vellinge och Staffanstorp har
gått om oss.
Men man kan trösta sig med att Lunds gymnasieskola är bäst i
landet. Vi är nummer 1 beträffande andel elever som når
högskolebehörighet och nummer 2 när det gäller studenter som inom ett
år efter avslutat gymnasium inleder högskolestudier.
Bakgrunden till dessa topplaceringar är förstås, utöver de
kommunala gymnasiernas höga kvalitet, föräldrarnas utbildningsnivå och
närheten till universitetet.
Men en annan slutsats av gymnasiernas toppresultat är att Lund
skulle hamna betydligt lägre i rankingen, om grundskolan inte lyftes
av gymnasieskolan. Detsamma gäller Staffanstorp, vars gymnasister
oftast går i Lund.
Lunds grundskolor hör till landets sämsta
Det framgår av Lunds SALSA-resultat. När det gäller
elevernas meritvärde år 9 hamnar Lund enligt SALSA på placering 177 och
när det gäller godkända elever år 9 på 200. Bottennoteringar!
Vad är då SALSA? Vi citerar Skolverkets definition:
”För att få en mer nyanserad bild av skolors betygsresultat än
enbart genom att publicera de faktiska betygsresultat som skolor uppnår,
har Skolverket utvecklat SALSA (Skolverkets Arbetsverktyg för Lokala
SambandsAnalyser). Analysverktyget SALSA presenterar kommuners och
skolors betygsresultat i årskurs 9 efter att viss hänsyn tagits till
elevsammansättningen.”
De viktigaste bakgrundsfaktorerna är föräldrarnas
utbildningsnivå, andel elever födda i Sverige med utländsk bakgrund,
andelen elever födda utomlands och fördelningen pojkar/flickor. Störst
betydelse för resultaten i modellen har föräldrars utbildningsnivå.
Bottennoteringar, alltså. 177 och 200. De usla resultaten är
inte förvånande. Orsaken är Alliansens under de senaste 7 åren
konsekventa nedskärningspolitik som särskilt har drabbat elever med
funktionshinder och nyckelområden som hemspråksundervisningen.
En annan grundorsak är skolpengssystemet, som konsekvent verkar segregerande. Mer om det nedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar