2013-11-07

Dåliga skolor måste göra reklam för att få elever
av Gunnar Stensson

Därför satsade John Bauer 1,25 miljoner kronor på reklam förra året. Sedan gick koncernen i konkurs och ställde 10 000 elever utan skola.
   Inför årets val satsar Cybergymnasiet 2 miljoner kronor. De behövs eftersom Cybergymnasiet gick med 28 miljoner kronor i förlust enligt den senaste rapporten.
   Gymnasiekoncernen Praktiska tvingades lägga ut 1,24 miljoner kronor på reklam sedan koncernens skolor dömts ut av Skolinspektionen. ”Praktiska Sverige har inte sett till att eleverna fått det stöd och den utbildning de har rätt till på de 38 gymnasieskolor som granskats.” Dessutom stängde Skolinspektionen en av koncernens skolor.
   Maria Sundén Jemini, som har tagit fram uppgifterna, berättar i sin krönika ”Het skolmarknad har svalnat snabbt” (SvD 5/11), att en smart pojke som hon känner direkt väljer bort de gymnasieskolor som skickar ut påkostade, blanka trycksaker, eftersom det är dåliga skolor som måste göra reklam för att få elever.
   Smarta flickor och pojkar finns i Lund också. ”Ingen reklam, tack” står det vid varenda dörr i min trappuppgång.

Inga kommentarer: