I måndags arrangerade föreningen Spårvägsfritt Lund ett
informationsmöte i en fullsatt Pingstkyrka. Det har noterats att
medelåldern bland deltagarna var hög. Så var det onekligen men visst är
det fantastiskt att vi pensionärer, som numera befolkar allt från
sjukvård till kulturinstitutioner, också engagerar oss så energiskt i
framtidsfrågor. Jag var också där och jag tycker mig ha lärt mig
följande:
• Den kapacitet som enligt Lunds kommun krävs för persontransporter
mellan Lund C och Brunnshög kan klaras av både spårvagn och buss.
• Både spårvagn och buss kan vara eldrivna och ny teknik håller på att
utvecklas som innebär att ingen av dem är beroende av fula
luftledningar.
• En spårvagn behöver naturligtvis en dedicerad bana där spåren går,
men även bussystem med hög kapacitet kräver egen bana som klarar högt
slitage med specialanpassade hållplatser för snabb av och påstigning
och installationer för eldrivning.
• En kognitiv spårfaktor finns, dvs en slags förutfattad mening, som
inte är baserad på hur vi verkligen beter oss, om att det är bekvämare
att åka spårvagn än att åka med buss. En verklig spårfaktor som innebär
att fler resenärer skulle välja kollektivt resalternativ med spårvagn
kan inte mätas upp i vetenskapliga studier. En spårfaktor för tåg
finns, men då skall man beakta att det inte finns några bussar som kör
180 km/tim.
• Både buss och spårvagn kan öppna flera dörrar samtidigt för snabb av
och påstigning. Detta har inte med fordonslaget att göra utan med hur
man säljer och kontrollerar biljetter. Om chauffören skall sälja och
kontrollera biljetter blir det kö utanför, vare sig det är buss eller
spårvagn.
Så här långt kan man säga att det är 1-1 mellan spårvagnen och bussen.
Det går säkert att hitta lite plus och minus hos de olika alternativen
under punkterna ovan, men i stora drag är det 1-1. Några frågor är
emellertid fortfarande oklara för mig:
• Etapp 1 går ju huvudsakligen på lundalänken och där kör man bara
mindre sträckor i blandad trafik. Etapp 3 kommer emellertid att gå i
blandad trafik genom Lunds centrum. Såvitt jag förstår är det inte
riktigt utrett vilka konsekvenser det får att välja spårväg för denna
etapp och motsvarande konsekvenser för ett busalternativ. Och när man
kommer ut på slätten på väg mot Dalby, vilket alternativ ger då kortat
restid? Rimligen måste man, innan man väljer teknik för första etappen,
förvissa sig om att den också går att tillämpa i de övriga etapperna.
• Så återstår frågan om kostnaderna. De siffror jag hör i debatten
berör enbart investeringskostnaderna. Men dessa är ju bara en del av de
totala kostnaderna. Jag vill höra siffror som innefattar alla
kostnader för såväl kapitalkostnad som alla drifts- och
underhållskostnader, både för fordon och för infrastruktur, för
realistiskt jämförbara alternativ. Jag tycker att det talas väldigt
lite om det och man är ju lite rädd för att dessa kostnader kommer att
tala för bussalternativet. Jag skall inte föregripa analysen, men jag
tror att det är viktigt att såväl Vänstern som Miljöpartiet ser upp med
sin spårbundenhet och är öppna för olika alternativ. Att man inser att
låga biljettpriser troligen är en viktigare kollektivtrafikfaktor än
spår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar