2014-08-14

Rapport från Almedalen m.m. av Lucifer

Nej, det är svårt att känna någon större upphetsning inför valet, dessvärre. Här har man gått i tre år och hetsat upp sig över riksdagen: arbetslösheten, utrikes-politiken, över regionen: borgarnas och miljöpartiets sjukvårdspolitik och över kommunledningens allmänna inkompetens, och när det nu äntligen är dags så känns det mest tomt.
   Och nån egentlig valrörelse har vi inte sett till heller.  Tre år och elva månader och så nu ska hela maskinen köras igång för mindre än en månad. Är det här vad vi förtjänar?

Sänkt ordningsbetyg
Enda tändande tanke hittills är folkpartiets förslag om att återinföra ordningsbetyget på högstadium och gymnasium. När jag gick i skolan på femtiotalet fanns det betyg både i ordning och uppförande. Uppförande fick man sänkt betyg i om man svor och var uppstudsig. Själv fick jag sänkt betyg i ordning. Jag bodde nämligen i en förort till Jönköping och på vintern åkte jag buss till skolan. Den var ibland försenad, t.ex. om det var snö och många resande och då kom man fram för sent för att komma i tid till morgonbönen. Då stod där en lärare och antecknade sen ankomst. Med tillräckligt många sena ankomster fick man nedsatt ordningsbetyg. Jag kunde ju ha stigit upp tidigare och tagit en buss en kvart tidigare.
   Jag ser att folkpartiet också vill ha fler gymnastiktimmar. Det är naturligtvis bra med mer motion, men vad jag minns från skolan var hur man avskydde dessa timmar. Motion, nej, det var betygsättning nästan från första timmen och allt administrerat av den nazistiske reservkaptenen.
   Det är häpnadsväckande men det är fortfarande, sextio år senare, så att jag känner obehag när jag kommer förbi den gamla läroverksbyggnaden i Jönköping. Det var fanimej inte bättre förr.

Vapen till Kurdistan?
Folkpartiet är förstås raskt ute och vill skicka vapen till Kurdistan. Det är en provins med många positiva drag, men som tycks jobba ihop med Israel och USA. USA har sedan långe många militärer där och nu har de tillsammans med Storbritannien i skickat in ytterligare soldater. Alltså: Folkpartiet tycks vilja att vi, om Kurdistan så önskar, ska skicka militär utrustning sida vid sida med de länder som är ansvariga för tio års krig i Irak och sådär en halv miljon människors död, tusentals torterades irakier etc.
   Men är inte ISIS grymma och hänsynslösa? Jo, det verkar så, även om allt vad som sägs i TV inte nödvändigtvis är sant. Om man verkligen vill bekämpa ISIS så skulle man förstås skicka vapen till Hizbollah och Assads Syrien som har bekämpat dem i flera år. Militär utrustning till Irak, nej tack, vapenindustrin har tjänat nog där! Massakrer, ja visst, t. ex. i Gaza och Egypten, men där är det inte tala om humanitära interventioner eller svensk vapenhjälp till de drabbade.

Varning för Almedalen
Åter till Sverige. Jag kunde inte låta bli att än en gång fara till Almedalen som VB:s utsände. Det borde jag ha låtit bli. Jag var där ett dygn och hade att ta ställning till en ”seminarie”-katalog om 3500 evenemang, mest PR-grejer för företag och lobbyister. Partiledartalen gör heller ingen glad med deras mycket ringa nyhetsvärde. Jag lyssnade på Jonas Sjöstedt som väl är den bäste av partiledarna och fick höra att Vänsterpartiet är ett antirasistiskt parti, vilket fick ungvänstrarna att applådera ihållande. Den sortens teater tycks höra till – alla partier skeppar in ungdomsförbundare som placeras närmast scenen. Ja, och på stan bjöd Skånes regionstyrelse som tidigare alla sugna på öl och små läckra snittar. Generöst av oss skattebetalare måste man säga. Där såg man de vanliga misstänkta, alltså Skånes landstings- och kommunalpolitiker, som stod och myste över vår generositet och attraktivitet – Carl Bildt var visst där inne om i flera minuter. Måtte nästa kommunledning i Lund ha kraft nog att stå utanför detta jippo.

Inga kommentarer: