I förra veckans Veckoblad skrev jag i denna
spalt om cykelbanor som avspärrats utan förvarnande skyltning om att
cykelbanan var oframkomlig och utan någon alternativ förbifart.
Det visar sig nu att denna form av trakasserier mot cyklister har antagit fullkomligt epidemisk karaktär.
Runt Mejeriet excellererar kommunen i nonchalans mot
cyklister och fotgängare. Ingen skyltning som förvarnar, inga
alternativa vägar för cyklister vid avspärrningarna av ett flertal
cykelbanor. För cyklister mot Klostergården och mot Malmö finns ingen
möjlighet att ta sig fram på ett lagligt och trafiksäkert sätt. Och det
är direkt oförskämt mot gångtrafikanter i samma riktning att hänvisa
till gångbanan på andra sidan. Fotgängaren mot Klostergården förväntas
alltså korsa tre biltrafik prioriterade trafikljusövergångar för att
komma över den korsande bilvägen.Det visar sig nu att denna form av trakasserier mot cyklister har antagit fullkomligt epidemisk karaktär.
Bild 1. Avspärrad gång- och cykelväg mot Malmö i korsningen med Ringvägen.
Cyklister som färdas Södra vägen och ska vidare västerut på Ringvägen möts också av kravallstaket i syfte att förhindra fortsatt färd. Även gångtrafikanter drabbas av samma öde.
Bild 2. Avspärrad gång- och cykelbana i samma korsning som bild 1, men i riktning västerut.
För cykeltrafik som kommer från Mejeriet och österut
upphör utan förvarning cykelbanan i en avspärrning. Ingen som helst
upplysning om hur väghållaren tänker sig att cyklister ska komma
vidare.Bild 3. Avspärrad cykelbana intill S Esplanaden, vid Mejeriet, i riktning österut.
Bild 4. Kommunen uppmuntrar genom sina cykelfientliga avspärrningar till regelbrott. Här finner en cyklist alternativ till den avspärrning som visas i bild 3.
Cykelvägen genom S:t Jörgens park som är en del av lila cykelstråket spärras av med två höga jordvallar ett mellanliggande dike. (Diket syns dock inte på bilden).
Bild 5. Avspärrad cykelbana (lila huvudstråket) i S:t Jörgens park. Det branta och djupa diket bakom vallen framgår inte av bilden.
Cykel- och gångtrafik är av mindre betydelse
Av dessa exempel kan man dessvärre dra följande slutsats om kommunens syn på cykel- och gångtrafik: cykel- och gångtrafik är i förhållande till biltrafiken mindre viktig, trots allt tal om motsatsen. Gång- och cykelbanor kan stängas av hur som helst. Kommunen inte bara struntar i om cyklister och fotgängare bryter mot trafikregler – man bokstavligen uppmuntrar till brott genom sitt sätt att skära av cykel- och gångvägar.
Ja, jag skriver kommunen, fast jag är medveten om att det i varje fall vid Mejeriet inte är kommunen som gräver. Men det är kommunen som är väghållare, det är kommunen som ger tillstånd till grävning, det är kommunen som ska ge anvisningar hur trafikföringen vid grävning ska lösas, det är kommunen som ska se till att anvisningarna följs.
Biltrafiken är den ”riktiga” trafiken
Mot detta kan förstås de som försvarar dessa ideliga trakasserier mot cyklisterna att cyklisten kan ju stiga av sin cykel och leda den förbi barrikaderna. Fast Lunds kommun säjer sig nu prioritera cykeltrafiken. Emellertid kan jag inte föreställa mej att kommunen skulle förfara på samma sätt gentemot biltrafiken: att stänga av bilvägen och hänvisa bilisterna till att leda sitt fordon förbi avspärrningen eller på grund av oskyltad avspärrning tvinga dem vända tillbaka samma väg de har kommit och efter ett skön finna en alternativ väg att komma till sin målpunkt.
Stängs en bilväg tillfälligt av så skyltas det i god tid om förbifart och varnas tydligt vid avspärrningen. Skulle det gälla t ex utfarten mot Malmö eller vägen mot Södra Sandby skulle det sättas in stora annonser i tidningar och meddelas på allehanda sätt dagar i förväg. För se bilar, det är ju den ”riktiga” trafiken, den som verkligen räknas – även i den så kallade cykelkommunen Lund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar