I de skolor som bolagen tagit över är
målet att ge vinst överordnat andra hänsyn enligt aktiebolagslagen.
Det innebär bland annat sekretess om elevantal, genomsnittsbetyg och
andel elever med utländsk bakgrund eftersom sådana uppgifter kan skada
friskolorna ekonomiskt.
Rapporten ”Vem vill anställa en behörig lärare” från
Lärarnas Riksförbund visar att skolorna årligen sparar över tre
miljarder kronor på att anställa obehöriga lärare. Värst är
friskolorna.
Bland de högstadieskolor som har lägst andel behöriga
lärare utgör friskolorna 67 procent trots att de bara står för 26
procent av det totala antalet högstadieskolor.
Skolorna anställer obehöriga lärare även när det finns
behöriga lärare att tillgå. Vinsten de rika aktieägarna håvar in på
varje obehörig lärare är 5000-6000 i månaden. TT.
Skolornas sjunkande resultat är en direkt
följd av vinstjakten. Den bidrar också till den snabbt ökande
segregationen i svensk skola som snart är tillbaka i 1940-talets
reaktionära parallellsystem med folkskola, realskola och gymnasium. Hur
många begåvningar det systemet missade blev uppenbart på 1960-talet
när enhetsskolan genomförts och universitet och högskolor mångdubblade
antalet begåvade studenter.
Alla elever ska ha samma chans. Begåvningar från fattiga och
utsatta grupper måste utbildas. Det är en grundläggande förutsättning
för ett fungerande samhälle.
Nationalekonomen Anne-Marie Pålsson, före detta
Moderat, ska nu på uppdrag av Lärarnas Riksförbund utreda hur
aktiebolagen ska tas bort ur skolan. Hon är förbluffad över att Sverige
infört ett system som inte finns någon annanstans och som fungerar så
uppenbart uselt.
Nu måste svensk skola räddas från marknaden skriver
den tidigare redaktören för Lärarnas Tidning Sten Svensson i en
debattartikel i Aftonbladet den 31/5 tillsammans med Daniel Suhonen och
Lisa Gemmel, utredare på idéinstitutet Katalys.
Sverige har en skolpolitik där eleverna sorteras till olika
skolor efter föräldrarnas utbildningsnivå och ekonomiska styrka.
Samtliga komponenter i den marknadsstyrda skolan – det fria skolvalet,
de fristående skolornas antagningssystem, skolpengen,
etableringssystemet för fristående skolor och att aktiebolag kan driva
skolor – driver på segregationen.
Marknadsskolan utarmar den kommunala skolan, leder till
betygsinflation och ger minskad insyn då marknadsdrivna skolor vägrar
offentlighetsprincipen.
Lärare kan inte längre berätta om missförhållanden och Skolverket
får inte publicera statistiska uppgifter. Nu har dessutom
Internationella Engelska Skolan, IES, sålts till utländska ägare vilket
ytterligare försvårar insynen.
Den segregerande marknadsskolan liksom den skånske
SD-politikerns angrepp på historieundervisningen i Polhemsskolan hotar
demokratin, påpekar Karin Pettersson i kulturartikeln ”Riv
januariavtalet i små, små bitar.”
Försvaret av demokratin kräver ”en massiv jämlikhets-satsning på
skolan och ett avskaffande av vad den blivit – världens mest extrema
statligt subventionerade segregationsmaskin.”
Karin Pettersson hoppas att det ska vara möjligt att få med C i
en sådan satsning, men konstaterar att ”den dörren förefaller vara
stängd”.
I så fall måste Vänsterpartiet ta initiativ till
jämlikhets-satsningen. Den har vetenskapligt stöd. En massiv
folkopinion stöder den.
Aktieägarnas köpta företrädare och Sverigedemokraternas
stövelslickare gör allt för att förneka den uppenbara risken för ett
nationalistiskt-rasistiskt maktövertagande i Sverige och förtränger den
pågående svenska skolkatastrofen. Därför är jämlikhetssatsningen
nödvändig. Den kan genomföras tillsammans med en bred progressiv
rörelse inom Socialdemokratin, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ.
Säkert kan också enskilda liberala Liberaler och Centerpartister
stödja den i ett läge då korrupta ”borgerligt sinnade” politiker
ansluter sig till högervågen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar