2021-06-03

Gör skolsegregationen till en valfråga! Ta bort aktiebolagen! av Gunnar Stensson

 

Läs rapporten »

I de skolor som bolagen tagit över är målet att ge vinst överordnat andra hänsyn enligt aktiebolagslagen. Det innebär bland annat sekretess om elevantal, genomsnittsbetyg och andel elever med utländsk bakgrund eftersom sådana uppgifter kan skada friskolorna ekonomiskt.
   Rapporten ”Vem vill anställa en behörig lärare” från Lärarnas Riksförbund visar att skolorna årligen sparar över tre miljarder kronor på att anställa obehöriga lärare. Värst är friskolorna.
   Bland de högstadieskolor som har lägst andel behöriga lärare utgör friskolorna 67 procent trots att de bara står för 26 procent av det totala antalet högstadieskolor.
   Skolorna anställer obehöriga lärare även när det finns behöriga lärare att tillgå. Vinsten de rika aktieägarna håvar in på varje obehörig lärare är 5000-6000 i månaden. TT.

Skolornas sjunkande resultat är en direkt följd av vinstjakten. Den bidrar också till den snabbt ökande segregationen i svensk skola som snart är tillbaka i 1940-talets reaktionära parallellsystem med folkskola, realskola och gymnasium. Hur många begåvningar det systemet missade blev uppenbart på 1960-talet när enhetsskolan genomförts och universitet och högskolor mångdubblade antalet begåvade studenter.
   Alla elever ska ha samma chans. Begåvningar från fattiga och utsatta grupper måste utbildas. Det är en grundläggande förutsättning för ett fungerande samhälle.

Nationalekonomen Anne-Marie Pålsson, före detta Moderat, ska nu på uppdrag av Lärarnas Riksförbund utreda hur aktiebolagen ska tas bort ur skolan. Hon är förbluffad över att Sverige infört ett system som inte finns någon annanstans och som fungerar så uppenbart uselt.

Nu måste svensk skola räddas från marknaden skriver den tidigare redaktören för Lärarnas Tidning Sten Svensson i en debattartikel i Aftonbladet den 31/5 tillsammans med Daniel Suhonen och Lisa Gemmel, utredare på idéinstitutet Katalys.
   Sverige har en skolpolitik där eleverna sorteras till olika skolor efter föräldrarnas utbildningsnivå och ekonomiska styrka. Samtliga komponenter i den marknadsstyrda skolan – det fria skolvalet, de fristående skolornas antagningssystem, skolpengen, etableringssystemet för fristående skolor och att aktiebolag kan driva skolor – driver på segregationen.
   Marknadsskolan utarmar den kommunala skolan, leder till betygsinflation och ger minskad insyn då marknadsdrivna skolor vägrar offentlighetsprincipen.
   Lärare kan inte längre berätta om missförhållanden och Skolverket får inte publicera statistiska uppgifter. Nu har dessutom Internationella Engelska Skolan, IES, sålts till utländska ägare vilket ytterligare försvårar insynen.

Den segregerande marknadsskolan liksom den skånske SD-politikerns angrepp på historieundervisningen i Polhemsskolan hotar demokratin, påpekar Karin Pettersson i kulturartikeln ”Riv januariavtalet i små, små bitar.”
   Försvaret av demokratin kräver ”en massiv jämlikhets-satsning på skolan och ett avskaffande av vad den blivit – världens mest extrema statligt subventionerade segregationsmaskin.”
   Karin Pettersson hoppas att det ska vara möjligt att få med C i en sådan satsning, men konstaterar att ”den dörren förefaller vara stängd”.
   I så fall måste Vänsterpartiet ta initiativ till jämlikhets-satsningen. Den har vetenskapligt stöd. En massiv folkopinion stöder den.
   Aktieägarnas köpta företrädare och Sverigedemokraternas stövelslickare gör allt för att förneka den uppenbara risken för ett nationalistiskt-rasistiskt maktövertagande i Sverige och förtränger den pågående svenska skolkatastrofen.  Därför är jämlikhetssatsningen nödvändig. Den kan genomföras tillsammans med en bred progressiv rörelse inom Socialdemokratin, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ. Säkert kan också enskilda liberala Liberaler och Centerpartister stödja den i ett läge då korrupta ”borgerligt sinnade” politiker ansluter sig till högervågen.

Inga kommentarer: