Göran Rosenberg har skrivit ett storverk om judarnas historia i Sverige - och världen - under 1900-talet: Rabbi Marcus Ehrenpreis obesvarade kärlek, Bonniers 2021.
I Veckobladet
finns bara utrymme att påpeka att verket nyss publicerats och
sannolikt blir en huvudkälla till kunskap om antisemitism och
Förintelse. Boken innehåller också några rader om antisemitismen Lund.
Marcus Ehrenpreis kom till Sverige 1914 för att bli de svenska
judarnas rabbi. Han hade fått sin utbildning inför ämbetet i Berlin.
Att vara rabbi kan kanske jämföras med att vara ärkebiskop i den
svenska kyrkan. Han hade tidigare som rabbi i Bulgarien gjort viktiga
insatser för de judiska minoriteterna under de balkankrig som kom att
leda till första världskriget. I Sverige blev han en del av
kulturetablissemanget. Han lärde sig det svenska språket mycket snabbt
och talade och skrev i många sammanhang under sina drygt trettio år
här. Han startade Judisk krönika som är en av Göran Rosenbergs viktigaste källor.
Göran Rosenberg har utformat biografin som en sorts meningsutbyte
med rabbi Marcus. De är långt ifrån överens, men Göran Rosenbergs
kritik är full av respekt. Marcus Ehrenpreis var en av sionismens
grundare, men hade helt andra perspektiv än de som senare kom till
uttryck i den nationalistiska och etniska statsbildning som är dagens
Israel. I Sverige var klass- och kulturskillnaderna bland judarna ett
stort problem. De som flytt pogromerna i Ryssland under artonhundratalet
var fattiga och uppvuxna under helt annorlunda villkor. Skillnaden
mellan dem och till exempel släkten Bonnier var avgrundsdjup.
Konflikter uppstod och blev mer akuta under nazitiden, samtidigt som
medvetenheten om samhörigheten växte.
Marcus Ehrenpreis drabbades hårt av Förintelsen; inga av hans
syskon och deras familjer överlevde. Själv beskylldes han för att vilja
begränsa flyktingmottagningen. Civilminister Gustav Möller påstod till
exempel att den svenska regeringens restriktiva judiska
flyktingpolitik var en eftergift för det judiska etablissemanget.
I själva verket gjorde rabbi Marcus stora insatser för att rädda
judar undan Förintelsen, både genom sina internationella kontakter och
opinionspåverkan i Sverige. En av de som räddades var Göran Rosenbergs
blivande far.
Göran Rosenberg undersöker frågan grundligt och friar Ehrenpreis
från beskyllningen, som dock förekommer i aktuella svenska historiska
framställningar. Kunskapen om Förintelsen var länge skymd för stora
delar av den judiska och den svenska opinionen. Man kunde inte
föreställa sig en så barbarisk politik.
Några rader i boken har ett Lundaperspektiv. Många judiska flyktingar undan de ryska pogromerna bosatte sig ju här.
”Efter en vandring sommaren 1923 genom den stadsdel i Lund som i
folkmun kallades Nöden eller Judéen kunde den svenskjudiske författaren
och bibliotekarien Vilhelm Jacobowsky avge följande intryck. ”Vandrar
man därigenom kan man få se mammor med svartlockiga barn på armen, man
får höra en mor genom fönstret ropa på sin Jankel, ser pratande grupper
av kvinnor och lekande barn, men alls inga män. Blott en skomakare såg
jag dagligen sitta vid sin läst. På fredagskvällen brunno
sabbatsljusen överallt.”
Männens frånvaro i gatubilden berodde på att många av dem till att
börja med tvingades försörja sig på vad som i statistiken gick under
benämningen handel och som ofta bestod i att vandra runt på landsbygden
med ett knyte fullt av tygvaror som de försökte sälja i stugorna,
vilket dels skulle kunna vara olagligt och dels tenderade att förstärka
antijudiska sentiment.
Eller som utgivaren av dagstidningen Folkets Tidning i Lund, den
liberale riksdagsmannen Christian von Bülow, skrev den 2 november 1875:
”Judarna som inflytta här skola icke arbeta, utan endast stryka
omkring med kramvaror, till stor skada för befolkningen och till stort
obehag för ordningens vänner.”
De judiska gårdfarihandlarna tog ofta tåget till Småland och gick
varje år till bestämda gårdar där man uppskattade möjligheten att till
exempel beställa tyg som man kunde sy kläder av.
I Klostergårdens centrum har vi statyn
Gårdfarihand-laren som ger en levande bild en vandrande jude från
Nöden. Han är tyngd av så många varor att han liknar en jultomte. Barn
har alltid gillat honom.
Genom åren skedde en snabb utveckling i stadsdelen
Nöden.. En bindgarnsfabrik anlades vid Stora Södergatan och där fick
mammorna arbete samtidigt som deras barn omhändertogs i det dagis som
fortfarande finns kvar vid Allhelgonavägen. Barnen och deras barn och
barnbarn växte upp till Lundabor. Jag har genom åren kommit i kontakt
med flera av dem.
Den judiska högkultur som rabbi Marcus ville förmedla
fick aldrig fäste. De flesta invånarna i Nöden blev helt assimilerade.
Men antisemitismen fortsatte att gro i Skåne och tar sig åter – eller
fortfarande - politiska uttryck.
Rabbi Marcus Ehrenpreis obesvarade kärlek ger oss nödvändi g kunskap om Förintelsen och vår tids växande etniska nationalism, antisemitism och rasism.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar