Trafikverket informerade härom dagen
om att nya passager kommer att öppnas under järnvägen våren 2022.
Visserligen kan man idag inte säga exakt när gång- och cykelvägen vid
Klostergårdsstationen blir färdig, men att en ny tunnel under
järnvägsspåren i höjd med Sunnanväg och Höjeåvägen öppnas i april är
man säker på. Kommunen ska ansluta med en väg som senare kommer att
öppnas också för busstrafik.
Under många månader har bygget av fyrspåren kluvit
Höjeå naturskyddsområde i två delar. Vi som bor i Klostergården
promenerar i St Lars-parken och de som bor väster om järnvägen vandrar i
Klimatskogen och runt dammarna. Men i april 2022 återförenas
naturskyddsområdet och Lundaborna.
I fyra år har vi upplevt hur fyrspårsbygget har
påverkat vår miljö. Att bygga spår på pelare kan vara ett sätt att
hålla landskap öppna, spara mark och möjliggöra rörelse i landskapet.
Det är en viktig aspekt inför de planerade stora järnvägsbyggena mellan
Stockholm, Göteborg och Malmö.
För ett par månader sedan sa Trafikverket nej till
Lundapolitikernas förhoppningar att befria Lund från järnvägarna genom
att gräva ner Lunds centralstation.
Vi satsar helhjärtat på järnvägarna och
kollektivtrafiken. Att bygga motorvägar är på alla sätt mycket mer
destruktivt. Men vi måste inse att också järnvägsbyggen omvandlar
landskapet och sliter på miljön.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar