Tack vare grundskolereformen blev svensk skola en av världens bästa. Nästan ingenstans var eleverna så kunniga, lärarna så välutbildade och alla skolor så välutrustade som i Sverige. Skolan var jämlik. Alla hade tillgång till läromedel och skolbibliotek. Även den fattigaste kommun hade samma standard som den rikaste. Staten hade ansvaret och bestämde lärarlönerna.
Den viktiga övergången från mellanstadium till
högstadium kunde gå till så här: En dag strax före sommarlovet kom
elevernas blivande klassföreståndaren i högstadiet på besök i
mellanstadiet för att lära känna klassen. Han pratade med eleverna och
deras lärare. När höstterminen började var de väl förberedda. De behöll
sedan samma klassföreståndare genom hela högstadiet.
Gymnasiet låg i samma byggnad som högstadiet och
klassföreståndaren har en del av sin tjänst förlagd dit. Nu blir han
klassföreståndare i gymnasiet. Alla hans tidigare elever hamnar inte i
den klassen, men även de flesta som väljer andra studieinriktningar har
honom som ämneslärare. När eleverna tar studenten tre år senare har de
haft kontakt med samma lärare i sex år. Det känns lite sorgligt att
skiljas.
Lärarna stannar på samma gymnasium större delen av sin
tjänstetid. De samarbetar i stället för att konkurrera. De har samma
lön. Den bestäms ju av staten och är lika på alla skolor. De slipper
föra lismande löneförhandlingar med skolledningen.
Betygen är relativa och sätts längs en femgradig skala. Centrala
prov konstaterar på vilken nivå klassen ligger. Om nivån är 3,5 ser
lärarna till att betygsfördelningen i klassen ligger på den nivån.
Ingen blir underkänd.
Klassföreståndarna har regelbunden kontakt med föräldrarna som de
känner väl tack vare barnens långa tid i den gemensamma skolan.
Dessutom har många elever syskon i samma skola. Alla bor i närheten och
känner varandra.
Så kunde det fungera på Heleneholmsskolan under de bästa åren på
1970-talet då den var försöks- och demonstrationsskola till
Lärarhögskolan i Malmö. Modellen spreds genom lärarkandidaterna inom
svensk skola.
Under ett par årtionden låg svensk skola i världstopp. Lunds skolor låg i svensktoppen.
...förvandlas till en av världens sämsta. Försämringen skedde
på ett par decennier. Högstadium och gymnasium separerades. Erfarna
lärare hamnade på endera stadiet. Närhetsprincipen avskaffades liksom
jämlikheten. Göran Persson kunde kommunalisera skolan eftersom
Vänsterpartiet svek sin jämlikhetsideologi. Kommunerna tog över
lönesättning och skolstandard. De fasta lönerna försvann. Rika kommuner fick övertaget. Ägare, rektorer och föräldrar fick inflytande över lönen. Skolan segregerades.
Carl Bildt införde ”friskolan”. Fria skolor förekom tidigare som t
ex framgångsrika Montessoriskolor. ”Friskolorna” blev beroende av
exploatörerna.
Nu sneglade det svenska skolsystemets förstörare på skolsystemet i
diktatorn Pinochets Chile och införde marknadsskolan. Skolor skulle
konkurrera, inte samarbeta. Skolpeng infördes. Konsekvensen blev att
skolor som behövde resurser förlorade elever och pengar. Eleverna
skrämdes med underkända betyg. Lund fick en IG-skola som skulle sopa
upp dem som ansågs sämst. Kursbetyg infördes. En elevs öde kunde
avgöras av ett betyg som sattes den första terminen i gymnasiet.
Skolkoncerner byggdes upp. De valde lönsamma elever och samlade
skolpengar på hög. Större summor satsades på lögnaktig reklam än på
läromedel. Kommunens skolsatsningar hamnade hos koncernerna som
flyttade skattebetalarnas pengar till skatteparadis.
Förstörelsen var framgångsrik. De svenska
elevernas kunskaper sjönk till botten, samtidigt som betygen steg.
Lärarna som tidigare varit självständiga pressades nu av koncernernas
ägare, kommunerna, rektorerna, föräldrarna och eleverna. Läraryrket
blev ett lågstatusyrke. De nya lärarna hoppade från skola till skola på
jakt efter pengar. Om de var inställsamma mot ägare, skolledning och
föräldrar kunde de få lite högre lön.
Eleverna mötte den ena läraren efter den andra. De hade
ingen att lita på. Lärarna visste inte vad eleverna hette och eleverna
sket i de ofta okvalificerade personer som tillfälligt vistades i
klassrummen och bara var intresserade av pengar. Kommunerna
konkurrerade med lärarlönerna. Odugliga nya lärare fick högre lön än
gamla erfarna som arbetade seriöst. Många kommuner fick sina tidigare
välfungerande skolorganisationer förstörda. Föräldrarna insåg att de
måste leta efter bra skolor. Segregeringen nådde stormstyrka.
Demokratin har inte fungerat. Svenska folket
har i åratal krävt ett slut på marknadsskolan. Lärarna (de riktiga) har
krävt det i tre decennier. Många elever satsar hellre på kriminella
gäng än på skolor som bara stöter ut dem och underkänner dem.
Kanske kan man se en liten politisk ljusning. Till och
med L börjar ifrågasätta marknadsskolans vinstjakt. Men de har inte
förstått hur djupt rötan i den svenska skolan har gått.
Vi får se hur det går med regeringens aktuella förslag
att ta bort kötid som urvalsgrund till fristående skolor. Det är en
liten reform, men den kommer sannolikt inte tolereras utan röstas ner
av de ideologiskt skoldestruk-tiva partierna. Tror väljarna att de kan
påverka?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar