Kommer lokstallarna att bevaras? Ja, ska vi tro de glada budskapen i tidningar och från en del kommunpolitiker så är saken klar som korvspad. Fast ser man närmare på Tekniska nämndens beslut om försäljning av lokstallarna skönjer man åtskilligt grums på botten i korvgrytan.
Vid Tekniska nämndens sammanträde den 22 augusti fanns som beslutsunderlag en skrivelse från förvaltningen som presenterade två förslag rörande lokstallarnas framtid. Ett förslag, förslag A, gick ut på att försäljning ska ske utifrån gällande detaljplan, dvs. kontor/icke störande småindustri inom befintlig byggnadsvolym och fortsatt parkering på fastigheten Hardebergabanan 4.
Det andra förslaget, förslag B, var att försälja både lokstallarna och parkeringsplatsen för en omvandling av kvarteret tillsammans med ägaren av fastigheten intill. Detta förslag hade en detaljplaneändring som förutsättning, med i huvudsak (min kursivering) bibehållna byggnadsväggar.
Inbäddat förslag
Dock fanns ett tredje förslag inbäddat i skrivelsen, fast det inte framfördes av förvaltningen som ett förslag. Chefen för mark- och exploateringskontoret skriver: ”om det är ett oavvisligt krav (förvaltningens kursivering) att lokstallsbyggnaderna ska bevaras bör byggnaderna behållas i kommunens ägo (fortfarande förvaltningens emfas) och överlåtas till Serviceförvaltningen för upprustning, eventuell marksanering, fortsatt förvaltning och uthyrning”. Denna möjlighet lyftes fram som ett konkret förslag, kallat 0 plus, av undertecknad, helt enkelt av den anledningen att det var den enda garantin för att byggnaderna bevarades. Demokratisk vänster är en varm anhängare av att byggnaderna bevaras av historiska och kulturhistoriska skäl.
Kommunal ägo enda garantin
För att ytterligare klargöra förutsättningarna för bevarande heter det i förvaltningens skrivelse: ”Gällande planbestämmelser är ingen fullständig garanti för byggnadernas goda bestånd. Det är endast genom att behålla byggnaderna i kommunens ägo som bevarandet kan garanteras”. Chefen för mark- och exploateringskontoret underströk detta ytterligare under mötets gång: en köpare kan mycket väl efter köp och ytterligare granskning finna att hon/han tycker byggnaderna är i så dåligt skick att de inte går att bevara. Och då finns inga hinder att riva.
Bevara ”i huvudsak”?
Nämndens beslut, som de borgerliga och v stod bakom, blev ett modifierat förslag A. Lokstallarna (inte p-platsen) utannonseras till försäljning, men med krav på ”i huvudsak” bibehållna väggar. Köparen får ett år på sig att sätta igång att renovera/upprusta ,annars kan fastigheten gå tillbaka i kommunens ägo.
Socialdemokraterna stödde förslag B, där även parkeringsplatsen togs med i en kommande detaljplaneläggning. Demokratisk vänster förespråkade som sagt 0 plus alternativet, vilket i övrigt stöddes enbart av miljöpartiet.
Kautschukformulering
Vad innebär då nämndens beslut? Alldeles klart är att de tankar som Zoom arkitektbyrå presenterat i dagspressen inte kan bli aktuella, eftersom Zoom förutsätter att p-platsen ingår i försäljningen. Och det gör den inte. Inte heller är det aktuellt med detaljplanändring, detta har nämndens majoritet klart avvisat. Nämndens beslut innebär inga som helst garantier för att byggnaderna bevaras. Formuleringen ”i huvudsak” inom nuvarande byggnader är en kautschukformulering, och som det påpekats från förvaltningen, är lokstallarna väl sålda och en köpare tycker att byggnaderna är för nedgångna så kan de mycket väl bli tal om rivning. Men kravet på att upprustning/ianspråktagande ska ha påbörjats inom ett år garanterar inte det att byggnaderna verkligen kommer att upprustas? Till denna fråga finns en relevant motfråga: Vem kan tro att kommunen vill ha tillbaka lokstallarna om inget skett efter ett år?
Håll koll!
Sammanfattningsvis är lokstallarnas framtid fortfarande oviss. För alla lundabor som vill se dem bevarade och upprustade är det bara beklaga att nämnden inte tog ett klart beslut om bevarande. Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. Samt att noga hålla koll på försäljning och den nye ägarens mått och steg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar