2009-05-07

MP, S och V: Vi vill subventionera bilismen!
av Ulf Nymark

När jag härförleden råkade ögna igenom Vänsterpartiets nationella hemsida blev jag riktigt glad. ”En grön svensk fordonsindustri”, löd en rubrik i partiets budgetmotion. Och jag läste vidare om ett rödgrönt miljöfordonspaket, packat och inslaget av MP, S och V. ”Svensk fordonsindustri måste påskynda omställningen till produktion av mer miljösmarta fordon för att vara konkurrenskraftig i framtiden”, slår de tre partierna gemensamt fast. Äntligen, tänkte jag – äntligen ska de rödgröna satsa på den svenska cykelproduktionen! Nu ska det bli full fräs i miljöfordonsfabrikerna i Varberg, och Skeppshult. Vidare – och här svämmade jag nästan över av glädje – har de tre partierna kommit överens om att de, om de får chansen, ska införa en skrotningspremie för skrotning av gamla fordon och en subvention till inköp av nya miljöfordon – på inte mindre än 25 000:- riksdaler banko. Äntligen, tänkte jag på nytt, äntligen, äntligen får jag råd att skrota min gamla cykel och köpa en ny och miljövänligare.

För bra …
Det lät nästan för bra för att vara sant. Och det var inte heller sant, visade det sig snart. För vid närmare läsning av trepartiförslaget fick jag klart för mej den jämmerliga sanningen: det är bilar det handlar om! Cykeltillverkarna och cykelåkarna ska få gneta på som vanligt, utan ekonomiskt stöd från skattebetalarna.

Miljökolkraftverk?
Men hur i all världen kan ett miljöfordonspaket handla om bilar? Hur kan partier som säjer sig värna om miljö och klimat komma på tanken att sätta samman motsatserna miljö och bil till ett ord? Endast en sak finns att säja om detta verbala våld på verkligheten: miljöbilar finns inte.
Man kan undra om de tre samverkande partierna också är parata att lansera begreppet miljöflyg … Eller kanske ”miljökolkraftverk”?

Betala förorenaren
Hur kan tre partier, som i vanliga fall alltid har åtminstone ett minimum av vett och sans, överhuvudtaget komma på idén att betala förorenarna för att de ska sluta förorena? Det vore väl en sak om de tog pengarna ur sina respektive partikassor, men varför ska skattebetalarna subventionera bilköp? Och varför ska bara bilköp subventionernas? Varför inte cykelköp? Varför inte ett rejält skatteavdrag för den som avstår från att köra bil? Eller en kraftig skattefinansierad dusör till folk som aldrig flyger? Ska de tre partierna också subventionera t ex motorgräsklippare? Kylskåp? Tvättmaskiner? Varför just bilar, en av de värsta miljö- och klimatbovar världen skådat!?

Kapitalismens kris skördar sina offer
Först går MP, S och V ut och vill behålla atomkraften inom överskådlig framtid, och så späder man nu på med att vilja ge kraftigt stöd för miljö- och klimatförstörande biltransporter. I EU-valet och i riksdagsvalet nästa år finns uppenbarligen inget parti som vågar eller vill ta miljöfrågorna på allvar. Kapitalismens kris skördar sina offer ...

Inga kommentarer: