Det har blivit högsta mode inom politiken att formulera visioner. I sig är detta förstås inget fel, tvärtom. Men när visioner ska manglas fram över partigränser och beslutas i så bred politisk enighet som möjligt blir de oftast utslätade och intetsägande. Så är det numera i Lunds kommun. Visionerna inom olika politikområden är så mesiga att de knappast möter invändningar från någon – i varje fall inte från etablerade maktgrupper i samhället. Det innebär också att de ofta inte är speciellt tilltalande.
Ingen ”framtida idealbild”
Ännu värre är när aktstycken döps till ”vision” utan att vara en vision i den vanligaste betydelsen av ordet: framtida idealbild. Det mest uppenbara exemplet på detta är ”Kollektivtrafikvision Lund 2020” som nu är på väg fram till kommunstyrelsen. Det är ett dokument som utarbetats gemensamt av Skånetrafiken och Lunds kommuns tjänstemän.
”Ibland” kan biltrafiken få sämre framkomlighet
Sydsvenskan sammanfattar, efter att ha hört en tjänsteman på Stadsbyggnads-kontoret, ”visionen” som att ”Buss och tåg ska in – bilar ska väck” Och det låter ju väldigt bra. Tyvärr är det inte riktigt detta som dokumentet säjer. Där heter det i stället ”Ibland kan begränsning av biltrafikens framkomlighet bli nödvändig” och att ”framkomlighetshöjande åtgärder för kollektivtrafiken kan innebära sänkt framkomlighet för biltrafiken. (Min kursivering). Som alla (?) vet är det i själva verket skarp konkurrens om gatu-och vägrummet mellan biltrafik och kollektivtrafik. Biltrafiken har ett kraftigt övertag. Ökad framkomlighet för bussar och spårvagnar innebär med nödvändighet minskad framkomlighet för bilarna.
Fördubblat resande
I ”visionen” heter det också att kollektivtrafikresandet i Lunds ska
Ingen ”framtida idealbild”
Ännu värre är när aktstycken döps till ”vision” utan att vara en vision i den vanligaste betydelsen av ordet: framtida idealbild. Det mest uppenbara exemplet på detta är ”Kollektivtrafikvision Lund 2020” som nu är på väg fram till kommunstyrelsen. Det är ett dokument som utarbetats gemensamt av Skånetrafiken och Lunds kommuns tjänstemän.
”Ibland” kan biltrafiken få sämre framkomlighet
Sydsvenskan sammanfattar, efter att ha hört en tjänsteman på Stadsbyggnads-kontoret, ”visionen” som att ”Buss och tåg ska in – bilar ska väck” Och det låter ju väldigt bra. Tyvärr är det inte riktigt detta som dokumentet säjer. Där heter det i stället ”Ibland kan begränsning av biltrafikens framkomlighet bli nödvändig” och att ”framkomlighetshöjande åtgärder för kollektivtrafiken kan innebära sänkt framkomlighet för biltrafiken. (Min kursivering). Som alla (?) vet är det i själva verket skarp konkurrens om gatu-och vägrummet mellan biltrafik och kollektivtrafik. Biltrafiken har ett kraftigt övertag. Ökad framkomlighet för bussar och spårvagnar innebär med nödvändighet minskad framkomlighet för bilarna.
Fördubblat resande
I ”visionen” heter det också att kollektivtrafikresandet i Lunds ska
fördubblas till år 2020 jämfört med år 2006. Detta mål kan förstås vid en ytlig betraktelse verka lockande. Men är det verkligen ett självändamål att öka kollektivtrafikresandet? Jag har svårt att se att ökat kollektivresande i sej är önskvärt – varken ur individ eller samhällelig synpunkt. Kollektivtrafikens främsta uppgift måste ju vara – förutom att transportera de resenärer som redan föredrar detta färdsätt – att locka och tvinga över bilister till kollektivresande. Om detta har ”visionen” inte mycket att säja. ”På sikt är målsättningen att kollektivtrafiken ska öka sin marknadsandel relativt biltrafiken”, heter det i dokumentet (återigen min kursivering).
På sikt?! Det måste vara i detta omedelbara nu som kollektivtrafiken måste ges möjlighet att på allvar ta över resandet från biltrafiken. Men tankar kring vad som måste till för åtgärder inom biltrafikens område för att styra över resandet till kollektiva former saknas helt i dokumentet.
DV:s säjer nej till förslaget
Likaså saknas idéer kring kollektivtrafikens framtida utformning och dess samhälleliga roll i transportsystemet. I själva verket är visionen en enkel, dvs kvantitativ, framskrivning av den trafik vi har i dag. Och det är en ”vision” under bilismens fortsatta herravälde i vägtrafiken.
I förra veckan hade Tekniska nämnden att inför behandlingen i kommunstyrelsen yttra sig över överslaget. Demokratisk Vänster (som inte hade yrkanderätt) gjorde följande protokolls-anteckning (som V och MP också ställde sig bakom:
”Demokratisk Vänster stödjer inte förslaget till vision för kollektivtrafiken. Vi anser förslaget vara alltför defensivt i förhållande till bilismen samtidigt som det i alltför stor utsträckning saknar visioner om den framtida kollektivtrafikens framtida roll och utformning.”
Ulf Nymark, Demokratisk Vänster
På sikt?! Det måste vara i detta omedelbara nu som kollektivtrafiken måste ges möjlighet att på allvar ta över resandet från biltrafiken. Men tankar kring vad som måste till för åtgärder inom biltrafikens område för att styra över resandet till kollektiva former saknas helt i dokumentet.
DV:s säjer nej till förslaget
Likaså saknas idéer kring kollektivtrafikens framtida utformning och dess samhälleliga roll i transportsystemet. I själva verket är visionen en enkel, dvs kvantitativ, framskrivning av den trafik vi har i dag. Och det är en ”vision” under bilismens fortsatta herravälde i vägtrafiken.
I förra veckan hade Tekniska nämnden att inför behandlingen i kommunstyrelsen yttra sig över överslaget. Demokratisk Vänster (som inte hade yrkanderätt) gjorde följande protokolls-anteckning (som V och MP också ställde sig bakom:
”Demokratisk Vänster stödjer inte förslaget till vision för kollektivtrafiken. Vi anser förslaget vara alltför defensivt i förhållande till bilismen samtidigt som det i alltför stor utsträckning saknar visioner om den framtida kollektivtrafikens framtida roll och utformning.”
Ulf Nymark, Demokratisk Vänster
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar