2010-11-11

EUs målsättning för biodrivmedel leder till ökade utsläpp av Ulf Nymark

EUs politik för att minska utsläppen av växthusgaser från motordrivna vägtransporter kommer att leda till ökade utsläpp! Det visar en studie som i veckan publicerades av nio olika europeiska miljöorganisationer – bland annat Europeiska Miljöbyrån, Greenpeace och Jordens vänner.
   Studien, som bär rubriken ”Driving to Destruction”, har rönt ringa uppmärksamhet i massmedia här i Sverige. T ex har, så vitt jag kunnat finna, Sydsvenskan inte nämnt ett ord om den. Vilket är anmärkningsvärt, eftersom studien pekar på förödande konsekvenser av EUs biobränslepolitik.
   EU har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser med 20% fram till år 2020. Som en del av den planeringen är EUs målsättning att ca 10% av den totala energiförbrukningen i transportsektorn ska vara biodrivmedel.

Biobränsle – mer utsläpp än fossila drivmedel
Enligt rapporten kommer 92% av biodrivmedlen att komma från livsmedelsgrödor som rapsolja, palmolja, soja, vete och sockerbetor. För skapa jordbruksmark för detta måste skog, inklusive regnskog, betesmarker, inklusive våtängar, och torvmossar,  att omvandlas till jordbruksmark. Så mycket som 69 000 kvadratkilometer – två gånger Belgiens yta - måste omvandlas till brukbar jord. Detta leder till kollapsade ekosystem och koldioxidutsläpp från växlighet och jord – utsläpp som blir större än de från det fossila bränsle som biobränslet ersätter!
   Totalt kan koldioxidutsläppen komma att öka så mycket som med 56 miljoner ton per år  jämfört med de fossila bränslena. Denna utsläppsvolym motsvarar 12 till 26
miljoner personbilar extra på de europeiska vägarna 2020.

EU räknar ej med förändrad markanvändning
Dessa siffror står naturligtvis i bjärt kontrast till vad EU själv räknar med: i sitt Renewable Energy Directive räknar unionen med att utsläppen genom den tioprocentiga användningen av biobränsle ska minska med mellan 35 och 50%. Vad EU inte tagit med i beräkningen, enligt rapporten Driving to Destruction, är just den förändrade markanvändningen. Tas detta med i beräkningen medför den ökade biobränsleanvändningen en utsläppsökning mellan 81% och 167% jämfört med fossila drivmedel.

EU måste överge sin biobränslepolitik
Några andra uppgifter att begrunda från rapporten (som återfinns i sin helhet här):
 • EUs medlemsstater förväntas importera 50% av bioetanol och ca 40% av biodiesel år 2020.
 • Storbritnnien, Slovenien, Malta och Luxemburg kommer år 2020 genom sin biobränsleförbrukning orsaka förändrad markanvändning som motsvarar mer än 20% av deras egen odlingsbara mark. Men den förändrade markanvändningen kommer förstås att ske någon annanstans i världen.
 • Om målet 20% biobränsle inom transportsektor uppnås kommer bland annat Sverige, Rumänien och Storbritannien att öka sina utsläpp med mer än 10% jämfört med år 2007.
   Rapportens självklara slutsats är att EU måste ompröva och lämna sin nuvarande biobränslepolitik.

Inga kommentarer: