Den borgerliga majoriteten i Lunds kommun gör nu en helomvändning i
frågan om ett nytt centralt beläget p-hus. Planerna på en p-anläggning i
kvarteret Galten spolas och i stället sker en storsatsning på ett
7-vånings p-hus i det mera centralt belägna kvarteret Tegnér. Samtidigt
kommer kvarteret norr om det nya p-huset att omvandlas. Den
österrikiske gasmästaren Avril Pullson, i moderata kretsar oftast kallad
Rorsmannen (eller helt enkelt HSS, Han Som Styr), har fått löfte om
att här uppföra ett 16-vånings höghus med lyxbostäder och eleganta
kontor. Huset kommer att heta DU, vilket lär vara en förkortning för
”demokratiskt underskott”.
Den befintliga bebyggelsen i dessa kvarter, dvs i huvudsak
Kulturhistoriska museet, ska rivas och byggas upp på nytt på
jordbruksmark intill Pilsåkerområdet, det s k Nya Lund.
Kulturhistoriskt arv
På en fråga från Sydskånska Degbladet om inte detta är att demolera
det kulturhistoriska arv som finns samlat i Kulturkvadranten säjer
Bilvägsbyggnads-nämndens blå eminens, Kris Bilin, att den borgerliga
majoriteten slår flera flugor i en enda smäll genom att på två ställen i
staden Lund förena gammal och ny kultur.
Balanseringsprincipen tillämpas
”Ute i Nya Lund, som står för den nya och framåtsyftande kulturen kan
vi hänga på lite gammal kultur för att skapa balans. Det är den s k
balanseringsprincipen som tillämpas. Lunds stadskärna, där gatunätet
ursprungligen byggts för gång- och hästtrafik, vill vi nu göra mera
attraktiv genom att framhäva den moderna transportkulturen – bilismen.
Vi räknar med i storleksordningen 15 000 nya bilar per dag i
stadskärnan”, säjer Bilin till tidningen.
Övningsbana för cyklister
Det tryck som uppstår på ökad framkomlighet för bilar vid Pilsåker
kommer man att möta upp genom att bygga en helt ny trafikanläggning vid
Mobiliarondellen. Det blir en flergrenad bilbro över rondellen - typ
Segevång - med fyra filer i varje riktning, som oavsett
trafikbelastning medger fortkörning i en hastighet av 50 km/tim över den
tillåtna. Själva rondellen kommer inte längre att behövas för
biltrafik. ”Vi kommer att bygga om den till en realitetsanpassad
övningsbana för Lunds cyklister. Så de kan träna och vara väl
förberedda för att färdas på verklighetens cykelbanor. Övningsbanan
kommer delvis att i branta sluttningar ledas ner i en underjordisk
tunnel, den kommer att förses med oväntade gupp och håligheter och tvära
90-graders kurvor, samt plötsliga slut på cykelbanan.”
LSS – nytt bolag
För att genomföra denna omvandling av Lunds stadskärna har kommunen
tillsammans med den i Gent verksamma konsultfirman Belgian Blue Ltd
bildas ett gemensamt bolag under namnet LSS, Lund Spallation Source.
Bolagets namn torde anspela på konsekvenserna för stadskärnan.
(Spallation är utrikiska och betyder ungefär ”splittring”)
Tumregel
”Kommer biltrafiken verkligen att öka så mycket att dessa satsningar
behövs”, undrar Sydskånskans reporter. Härvid hävdar Bilin med emfas
att frågan är bakvänt ställd. ”Vi som älskar biltrafik i centrum och
externa köplador gör denna satsning just för att öka biltrafiken. Vi
stödjer oss här på en gammal och synnerligen användbar tumregel bland
samhällsplanerare: ’Vill du ha mera biltrafik, så planera för mera biltrafik’.
Det är det säkraste kortet i all samhällsplanering och får ”amen i
domkyrkan” att framstå som en vild gissning”, avslutar Bilin sin
tidningsintervju.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar