2012-09-06

Biltrafikens herravälde får inte brytas - Fullmäktige säjer nej till gågator i stadskärnan av Ulf Nymark

Torsdag i förra veckan var DV:s motion om gågator och gångfartsområden i stadskärnan uppe till behandling i kommunfullmäktige. Efter minst ett dussin år av löften hit och dit om gågator och gångstråk fredande från motortrafik och en rad utredningar skulle man kunna förvänta sig att fullmäktige äntligen kom till skott. Den rödgröna oppositionen har tidigare både motionerat om och i andra sammanhang uttalat sig positivt om gågator så där borde det inte vara några problem.

Majoritet var möjlig
På den borgerliga kanten uttalar sig t ex Folkpartiet i sitt kommunala program att man vill ha ”ett miljöanpassat transportsystem där … cykel och fotgängare har företräde”, medan Centerpartiet i sitt program fångat en drömsyn och ser redan i dag gågator i stadskärnan – alltså här ett tillfälle för C att anpassa verkligheten till drömmen. Att moderaternas kommunala program bara bekymrar sig om biltrafiken var ju bara att vänta. Men oppositionen plus C och Fp skulle ha gett en betryggande majoritet för bifall.

Bilkommunen
Men icke så – de borgerliga yrkade samfällt avslag på motionen och fick – hör och häpna – stöd av Miljöpartiet. Miljöpartiet som vid tidigare tillfällen när motioner om gågator varit uppe till behandling alltid röstat för en bilfriare innerstad gick nu emot (en eller ett par av MP:s fullmäktigeledamöter fronderade mot partilinjen).
   En stor majoritet i fullmäktige vill alltså att bilarnas herravälde ska fortsätta att råda i stadskärnan. Inga gågator och gångfartsområden här inte – fortsatt 30 km i hela stadskärnan för bilarna och fotgängarna ska även framledes väja undan för bilarna.    Visst är Lunds stad unik – nästan ensam bland Sveriges städer om att inte ha åtminstone en gågata i stadskärnan! Så ser det ut Bilkommunen Lund.

Inga kommentarer: