Torsdag i förra veckan var DV:s motion om gågator och gångfartsområden i
stadskärnan uppe till behandling i kommunfullmäktige. Efter minst ett
dussin år av löften hit och dit om gågator och gångstråk fredande från
motortrafik och en rad utredningar skulle man kunna förvänta sig att
fullmäktige äntligen kom till skott. Den rödgröna oppositionen har
tidigare både motionerat om och i andra sammanhang uttalat sig positivt
om gågator så där borde det inte vara några problem.
Majoritet var möjlig
På den borgerliga kanten uttalar sig t ex Folkpartiet i sitt
kommunala program att man vill ha ”ett miljöanpassat transportsystem
där … cykel och fotgängare har företräde”, medan Centerpartiet i sitt
program fångat en drömsyn och ser redan i dag gågator i stadskärnan –
alltså här ett tillfälle för C att anpassa verkligheten till drömmen.
Att moderaternas kommunala program bara bekymrar sig om biltrafiken var
ju bara att vänta. Men oppositionen plus C och Fp skulle ha gett en
betryggande majoritet för bifall.
Bilkommunen
Men icke så – de borgerliga yrkade samfällt avslag på motionen
och fick – hör och häpna – stöd av Miljöpartiet. Miljöpartiet som vid
tidigare tillfällen när motioner om gågator varit uppe till behandling
alltid röstat för en bilfriare innerstad gick nu emot (en eller ett par
av MP:s fullmäktigeledamöter fronderade mot partilinjen).
En stor majoritet i fullmäktige vill alltså att bilarnas
herravälde ska fortsätta att råda i stadskärnan. Inga gågator och
gångfartsområden här inte – fortsatt 30 km i hela stadskärnan för
bilarna och fotgängarna ska även framledes väja undan för bilarna.
Visst är Lunds stad unik – nästan ensam bland Sveriges städer om att
inte ha åtminstone en gågata i stadskärnan! Så ser det ut Bilkommunen Lund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar