Klyftorna mellan de svenska skolorna har vidgats samtidigt som
resultaten sjunkit enligt Skolverkets aktuella rapport ”Likvärdig
utbildning i svensk skola?”
Varför?
Tidningarnas ledarsidor svarar att det beror på ökande
bostadssegregation. Men under tiden efter 2000 saknas koppling till
bostadssegregation. Det handlar det i stället om skolpeng och skolval.
Skolministern svarar att det beror på att det kommer barn från länder utan fungerande skola.
Socialdemokraterna är rädda att ett ifrågasättande av valfriheten
skulle slå mot röststödet och väljer därför att påstå att det beror på
bristen av omfördelning till svaga skolor. Ett aktuellt exempel är den
socialdemokratiska skuggministern Magdalena Andersson som vid sitt
besök i Malmö i lördags slog två flugor i en smäll genom att hävda att
ett vinstförbud skulle hota valfriheten.
Timbros enkla svar är ett ifrågasättande: Kan alla skolor bli lika bra?
I USA infördes fria skolval när
medborgarrättsrörelsens seger gett svarta barn rättigheten att gå i
samma skola som vita barn. Det var Milton Friedman som föreslog det.
Genom det fria skolvalet kunde rassegregationen bevaras i de
amerikanska skolorna.
I Sverige infördes fria skolval 1992 efter en period då
skolorna fått en mer blandad elevsammansättning i form av ”barn från
synliga minoriteter”, det vill säga människor som utseendemässigt
avviker från majoritetsbefolkningen. Det fria skolvalet kom för att ge
möjlighet för de privilegierade att undvika de underprivilegierade och
framträdde först i regioner med stor andel invandrare.
Skolpengen används för att subventionera ökad skolsegregation. I
en skoldebatt 2007 erkände Lars Hansson, FP, öppet att avsikten var
att fördela mer pengar till fristående skolor. Det fria skolvalet i
förening med skolpengsystemet är själva grundvalen för
friskolekoncernernas börsvärde.
”Den svenska skolans nya geografi” är ett
kulturgeografiskt projekt som finansieras av Vetenskapsrådet. En uppsats
inom ramen för projektet har publicerats i tidskriften ”Journal of
Transport Geography”. Uppsatsen visar att det är elever med
högutbildade, svenskfödda, icke ensamstående, icke socialhjälpsberoende
föräldrar som åker längst när de ska till skolan. Skolvalet utnyttjas
alltså främst av de mer privilegierade. Pedagogisk forskning visar att
resultaten försämras i skolor där högpresterande barn segregerats från
mindre högpresterande och där lågpresterande barn överges av sina mer
högpresterande kamrater. En loser-loser-situation.
Timbro försäkrade att det fria skolvalet skulle
leda till snabba förbättringar i svenska skolresultat. I stället har
resultaten försämrats och klyftorna ökats. Friskolekoncernerna har
försökt rädda sin fortlevnad genom att knyta inflytelserika personer
till sig som Miljöpartiets förra skolpolitiska talesperson Mikaela
Valtersson och Socialdemokraternas före detta biträdande
partisekreterare Stefan Stem.
70 procent av svenska folket vill ha bort
friskolekoncernernas åderlåtning av den svenska skolan. Magdalena
Andersson bör vakta sin tunga, även om hon privat utgår från samma
miljö som Anders Borg. Att Mats Skogkär i SDS 28/2 försvarar det fria
skolvalet och angriper närhetsprincipen (att eleverna i första hand går
i den egna skolan, Klostergårdsbarnen i Klostergårdsskolan, osv)
uttrycker de ekonomiska intressena i hans samhällsklass och är alltså
helt konsekvent.
Huvudkälla: Artikel i DN 27/2 av Bo Malmberg, professor
Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet, hans kollegor
vid samma universitet docent Eva Andersson och universitetslektor John
Öst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar