2013-05-02

Första maj i Lund 2013

Under ganska många år har jag ägnat första maj åt att traska runt och besöka så många politiska evenemang som möjligt.
   Det finns en hel del andra ting att besöka men det överlåter jag åt någon annan, det röda och svarta är färgerna som drar mig denna dag.
   Det är mest bilder den här gången, några tal har VB inte fått tag på denna gång. Kanske lika bra eftersom de flesta tal är bäst som just det.
   I år var det dock mindre av "katalogtal" än vanligt. Huvudpunkten i de flesta tal jag hörde var den oerhört skarpa kritiken av den pågående slakten av den skånska sjukvården. Varken V, S eller K skrädde orden i denna fråga.
   Om man nu skall göra nåt så vanskligt som att sia om framtiden så tror jag vi får höra detta många gånger fram till nästa val.

Redan kl 10 samlas socialdemokraterna på Clemenstorget. Stämningen var hög
inte minst för att Stefan Löfven i år var med i Lund och Malmö.

S är ett väldans brett parti, denna SSU-banderoll ligger mil till vänster
om det partiledaren hade att förtälja i sitt tal.
 

Lätt att säga, betydligt jobbigare att göra.

Demonstrationståg i majsol är en skönhetsupplevelse! 

Den långe är s-ledare i lilla Lund, den betydligt mindre och för dagen
betydligt beigare är det i Sverige.

S hade möblerat Stortorget med en rejäl scen och massor av bänkar,
dessa togs snabbt bort efter deras möte för man unnade så klart
inte v-anhängare som kom en timme senare att få sitta.
Trots det får man hoppas att s och v kan samsas i Lund efter nästa val,
spåren av femklövrar förskräcker alla som inte är rena gräsätare
.

Efter att Socialdemokraterna klarats av var det dags för Kommunisterna.
De samlades på Mårtenstorget kl 12 och första talet handlade om sjukvårdskrisen.
 

En nyhet för året var ett Röd Front tåg i Lund. Under parollen Klass mot Klass
tågade man från Mårtens- till Bantorget. 

På Bantorget hölls Kommunisternas huvudtal av Nils Littorin. Han är en lysande talare
som måga fler lundabor numera vet efter hans tal på den stora demonstrationen mot neddragningarna i vården tidigare i år, detta tal finns publicerat här i VB.
Finns det någon mer talare i Lund av Nils klass,
det skulle kunna vara en Mats Olsson i toppform?

Vänsterpartiets samling på Stortorget inleddes av en partipolitiskt obunden talare
som enligt min mening höll dagens bästa tal i sjukvårdsfrågan. Skam till sägandes så
har jag tappat bort hans namn, men jag är säker på att få höra honom
hålla brandtal i denna fråga fler gånger.
Det är ju tyvärr långt till nästa val, för regionledningens del
hade 10 minuter varit väl långt!

Min egen absoluta favoritbanderoll, kommentar överflödig! 

Mitt under v samligen så fick vi besök av revolutionärerna.
Med facklor, bengaler och fantasifulla banderoller höjde man stämningen på torget.
I detta instämmer säkert inte alla, jag hörde både att "det var synd" och att
"det var tur" att de bara passerade och inte ville var med i v-tåget. 

Förbundet "Allt åt alla" uppmanade till klasskamp.

En viss sjukvårdspotentat med slaktarkniv var något av dagens huvudperson.
Här fick vi även se honom. 

 Så var det dags för v med orförande Claes i spetsen att tåga genom Lund.
Er något slarvige förstamajbevakare har inte koll på några siffror,
men visst var v-tåget klart störst som vanligt.

Vissa banderoller måste man bara älska. 

Plakat, plakat, plakat i massor, visst var det fler än vanligt? 

Känt folk, barnvagnar, glädje och ilska, första maj är härligt. 

Efter demonstrationen var det dags för tal, här talar läkaren och
regionpolitern Saima Jönsson om... 

V:s partisekreterare Aron Etzler avslutade dagen talande.
Tyvärr kunde jag bara höra på de första meningarne eftersom det var dags att
hasta vidare till dagens sista begivenhet. 

Demokratisk vänster bjöd detta år på förstamaj-föreläsning om Kuba.
Det var Ola Nilsson (ovan) från Svensk-Kubanska i Malmö och
Bertil Egerö från DV (nedan) som samtalade om Kuba i allmänhet och
de stora ekonomiska reformerna där i synnerhet.
Ett kvalificerat samtal som gav mycket nytt vetande
även åt den Kubapolitiskt allmänbildade.
Så avslutade jag min förstamajdag och drog mig hemåt med väl använda fötter och ett mycket uppiggat huvud.
   Ett stort tack till alla dom som organiserat och stått i för att allt detta viktiga och trevliga ordnades denna dag.

Foto: Göran Persson

Inga kommentarer: