Igår skedde genombrottet i hallandsås- tunneln och media och minister
var där och firade. För sådär tjugo år sen påbörjades byggprojektet med
löfte om snabba förbindelse. Jag som då arbetspendlade till Göteborg
hoppades på förkortade restider. Men ni vet hur det gick, eller rättare
sagt inte gick, och nu är jag pensionär. De som planerade och byggde
järnvägen på båda sidor om tunneln fick sådär tio år extra på sig att
ställa allt i ordning.
Men vad har hänt? Det är fortfarande enkelspår från Helsingborg! Ofta
sitter man där och väntar på försenade mötande tåg. Och hur är då
planerna? Jo, enligt remissförslaget till nationell plan för
transportsystem 2014-2025 ska dubbelspåret vara utbyggt till 2025, fast
inte hela sträckan, 15 procent kommer fortfarande att vara
enkelspårigt efter 2025.
Naturligtvis bör dubbelspårsutbyggnaden, i alla fall sträckan
Ängelholm-Maria, tidigareläggas. Om Trafikverket
får erforderliga anslag för att genomföra projektet skulle det kunna
påbörjas mer eller mindre direkt. Att fördröja dubbelspårsutbyggnaden
av denna del på Västkustbanan innebär att man inte kan utnyttja den nya
järnvägskapacitet som öppnandet av Hallandsåstunneln medför. En lång
enkelspårssträckning hämmar Västkustbananas möjligheter att ersätta
klimatstörande trafik på E6.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar