2014-09-18

Fullmäktige blir märkligt ojämnställt
av Sven-Hugo Mattsson

Om det preliminära resultatet står sig och ingen hoppar av kommer Lunds fullmäktige få 38 män och 27 kvinnor. Det är inte bra, jag tror det är sämre än dagens fullmäktige. Hade vi röstat in fem fler från F! och inga Sverigedemokrater hade det blivit tvärtom, 37 kvinnor och 28 män. Ett sådant resultat hade i övrigt varit bra på ett annat sätt, vi hade fått ett starkt vänsterstyre.
   Bäst i klassen är alltså F! med sex kvinnor i topp och först på sjunde plats en man, fast även här borde det vara mer jämställt, tycker jag. Bra är också Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Förnya Lund. Dessa partier har varvade listor och hela tiden en kvinna före en man. Även Socialdemokraterna har varvad lista men med män före kvinnor. Det innebär att S fick in åtta män och sju kvinnor. Kristdemokraterna fick in lika många män som kvinnor 1+1.

Värstingarna
Centerpartiet fick visserligen in två män och en kvinna, men hade C fått in ett gäng till så hade männen dominerat. Ingen jämställd lista alltså. Moderaterna, jämte Sverigedemokraterna är de partier som gör fullmäktige så ojämnställt, M får 9 män och 4 kvinnor. Även Folkpartiet är en värsting, fem män och två kvinnor. Värst är alltså Sverigedemokraterna som först på nionde plats har en kvinna, av tretton på listan finns bara en kvinna.

Vänster/höger
Vänstern, jag räknar in F!, får in 17 kvinnor och 14 män, bra. Alliansen får 19 män 8 kvinnor, det är inte bra, Alliansen står alltså själv för hela ojämnställdheten. Alliansförespråkare är ofta emot kvotering och det syns också på deras lister, man skall gå efter komptens säger man. Om man ser på resultatet av deras representation kan man alltså konstatera att mer än dubbelt så många män som kvinnor är kompetenta. Det tror jag inte på, det finns snarast en gammaldags patriarkal kultur kvar i deras partiföreningar. 
   Jag har bara räknat på huvudvalsedlarna, det fanns ett par ungdomslister som kan ställa till det i beräkningarna. Jag har, så klart, inte räknat med att fullmäktige kan möbleras om pga kryssningar. Jag har i mina beräkningar räknat med att Karin (Svensson Smith) blir kvar i fullmäktige, men det är väl tveksamt. Om Karin lämnar sin fullmäktigeplats för riskdagen, blir fullmäktige än mer ojämnställt. Hon ersätts av en man, dock av den unge och utomordentlige Joakim Månsson Bengtsson som säkert står för en god feministiskt syn.
   Men även med dessa reservationer konstaterar jag att Lund har långt kvar till ett jämställt fullmäktige och med Sverigedemokraternas framgångar ser det inte ljust ut. Men Alliansen får skärpa sig och kompensera för Sverigedemokraterna, inte tvärtom.

Inga kommentarer: