I det kommunala handlingsprogram som antispårvägspartiet FNL gick till
val på skriver man en hel del om trafik i kommunen. Det handlar då om
bussar, tåg, cyklar och – förstås – spårvagn. Märkligt nog säjs
ingenting om vilken bilismpolitik man kommer att föra. Vid det nyvalda
kommunfullmäktiges sammanträde i förra veckan fick ledamöterna och
lundaborna en tydlig markering av vad FNL vill: man vill införa gratis
parkering i stadskärnan, i första hand på Mårtenstorget.
Gratis parkering på Mårtenstorget innebär att man styr över
parkeringen från P-husen och Konsums takparkering och därmed ökar
trycket på parkering på torget. Gratis parkering är detsamma som att
uppmana bilisterna att ta bilen in till centrum. Det kommer att locka
en mängd bilister till torget. Många kommer dit för att finna att det
är fullbelag och kommer därför att söka sig vidare efter
parkeringsplats. Gratis parkering innebär alltså att biltrafiken ökar
dels genom att fler väljer att ta bilen in till centrum, dels genom
mera s k söktrafik (dvs letandet efter parkeringsplats).
FNL står för en ”mera nyanserad” syn på bilismen, framhöll FNLs
talesperson Jan Annerstedt. Med andra ord är för FNL en ”mera nyanserad”
bilismpolitik detsamma som att öka biltrafiken till och i stadskärnan.
I övrigt deklarerade Annerstedt att FNL är stolta
över samverkansavtalet med de fyra borgerliga partierna i den s k
alliansen. Huruvida FNL-arna också är stolta över att ha släppt fram
Sverigeetnokraterna som vågmästare i fullmäktige och kommunstyrelsen
framgick inte av Annerstedts anförande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar