Än så länge har lundaborna inte sett till
de nya cykelöverfarterna. Men förhoppningsvis dröjer det inte alltför
länge förrän de första är på plats. Vad är då de ”nya”
cykelöverfarterna? Som VB tidigare rapporterat heter från och med första
september i år det som vi lärt oss kalla cykelöverfarter i
fortsättningen cykelpassager. De nya
cykelöverfarterna är regelmässigt sett att jämföra med vad som gäller
vid övergångsställen: korsande fordon har väjningsplikt gentemot
cyklister, och de korsande bilarna ska inte kunna köra fortare än 30
km/tim. Överfarterna ska också skyltas.
Ett tramptag framåt
Miljöpartiet lämnade i september in en skrivelse till Tekniska nämnden med förslag om en plan för snabb utbyggnad av den nya typen av cykelöverfarter. Nämnden har nu glädjande nog enhälligt beslutat att ta fram en åtgärdsplan för att bygga ut cykelöverfarter i kommunen. Det innebär ett tramptag framåt på vägen att höja cyklisternas framkomlighet och status i trafiksystemet!
Hjulbenta fotgängare?
I Lokaltidningen för vecka 48 säjer en polisman om cyklisterna i Lund
att en del cyklister ”ser inte cykeln som ett fordon, utan räknar sig
som fotgängare”. Där slår polisen faktiskt huvudet på spiken – visst är
det så! Men en kan inte stanna vid detta konstaterande. Frågan varför
det är så måste ställas. Svaret på den frågan borde vara uppenbart för
alla trafikplanerare och dito politiker: den enskilt största orsaken
till att en del cyklister tror sig vara fotgängare står att finna i utformningen av cykelinfrastrukturen. Det vill säja: det finns ingen cykelinfrastruktur, utan en gång- och cykelinfrastruktur.
Alltså ett gemensamt system för gående och cyklister. Ytan att färdas
på för gående och cyklister är gemensam och kallas gång- och cykelbanor.
I bästa fall försöker man skilja de gående från de cyklande genom ett
vitt streck, men vanligast är ingen åtskillnad alls. Vidare:
cykelpassager löper parallellt med övergångsställen. Både cyklister och
gående måste trycka på knappar vid trafikljus (av någon anledning
slipper bilister detta). Till detta kommer att många s k GC-banor
endast är lätt ombyggda trottoarer eller gångbanor. Ett tramptag framåt
Miljöpartiet lämnade i september in en skrivelse till Tekniska nämnden med förslag om en plan för snabb utbyggnad av den nya typen av cykelöverfarter. Nämnden har nu glädjande nog enhälligt beslutat att ta fram en åtgärdsplan för att bygga ut cykelöverfarter i kommunen. Det innebär ett tramptag framåt på vägen att höja cyklisternas framkomlighet och status i trafiksystemet!
Hjulbenta fotgängare?
Det som förenar cyklister och fotgängare är att båda
trafikantgrupperna är drivna av muskelkraft och är oskyddade i trafiken
– ingenting annat. Cyklister är inte rullande fotgängare och
fotgängaren är inget fordon. I övrigt är det uppenbart att cyklisten på
sitt fordon har vitt skilda krav på och behov i trafiken.
Konflikterna kommer att bestå
Konflikterna mellan gående och cyklister kommer att bestå så länge inte de båda trafikslagens särart respekteras och återspeglas i infrastrukturen. Gång- och cykelbanor måste helt enkelt skrotas, åtskiljas och bli gångbana respektive cykelbana (Se på utformningen av cykelsystemet i de danska storstäderna!) Så länge trafiksystemet och infrastrukturen i allt väsentligt inte skiljer fordonstrafik från gångtrafik kommer också en stor del av cyklisterna att räkna sig som någon sorts hjulbenta fotgängare.
Konflikterna kommer att bestå
Konflikterna mellan gående och cyklister kommer att bestå så länge inte de båda trafikslagens särart respekteras och återspeglas i infrastrukturen. Gång- och cykelbanor måste helt enkelt skrotas, åtskiljas och bli gångbana respektive cykelbana (Se på utformningen av cykelsystemet i de danska storstäderna!) Så länge trafiksystemet och infrastrukturen i allt väsentligt inte skiljer fordonstrafik från gångtrafik kommer också en stor del av cyklisterna att räkna sig som någon sorts hjulbenta fotgängare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar