Kommunvelometern är namnet på Cykelfrämjandets årliga oberoende granskning av kommunernas arbete med cykling.
I årets upplaga av velometern, som nyligen publicerades,
ingår 37 kommuner. Det kan tyckas vara ett litet urval, men i praktiken
innebär det att nästan hälften, 44 procent, av Sveriges invånare täcks
in i de granskade kommunerna.
Första platsen till Malmö
Malmö kommer i år på första plats. I fjol var det Lund som
intog denna position. Lund kommer i år på fjärde plats, förbicyklat
också av Eskilstuna och Karlstad. Men även denna lite blygsammare
placering anser Cykelfrämjandet ändå att Lund ”presterar utmärkta
resultat”.
Kommunerna bedömer själva
Frågan som alltid infinner sig vid den här typen av
mätningar är förstås vad som mäts i granskningen. En rad frågor inom
sex delområden har ställts till kommunerna, som själva har fått svara
på frågorna. Bara detta faktum, att det är kommunens egna bedömningar
och uppgifter som ligger till grund, manar ju till viss försiktighet
beträffande resultaten.
Mäter kvantitet
Inom delområdet ”Befintlig infrastruktur” mäts t ex längden
cykelväg per invånare – ju fler meter cykelväg per invånare, desto
högre poäng. Men hur dessa cykelvägar är utformade, deras framkomlighet
och komfort mäts inte. Det handlar alltså om kvantitet, inte kvalitet.
Likaså ger höga underhållskostnader pluspoäng. Men kostnaderna är på
årsbasis, inte över en längre period. Det innebär att om en kommun
länga försummat underhållet, och tvingas under ett eller ett par år
satsa mera pengar blir det höga poäng. Snarare borde vad gäller
underhåll någon form av ”underhållsskuld” mätas (jodå, det är möjligt
att göra det – det gör man för bilgator.)
Delområdet cykelpolitik mäter man om kommun satt upp politiska mål
för cyklandet, om det finns en antagen cykelstrategi. Dessa frågor ska
besvaras och poängsättas efter ett ”ja eller nej”-svar. Återigen
undviks kvalitativa frågor, dvs. kommunen kan ha väldigt lågt satta mål
och en urtaskig cykelstrategi, men ändå få hög poäng på dessa frågor.
En stor nypa salt
Svaret på frågan vad en sådan här granskning mäter är i
första hand att den inte mäter någon absolut nivå: att komma först
eller högt upp på granskningslistan säjer ingenting om hur bra
villkoren är för cyklister i den aktuella kommunen. Vad man i bästa
fall kan utläsa är den inbördesrelationen mellan de i granskningen
ingående kommunerna. Och även den bör man ta med en stor nypa salt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar